В статті розглядається дистанційне навчання як інноваційна технологія професійної підготовки вчителів іноземної мови. Особлива увага приділяється вивченню основних характерних ознак та специфічних властивостей даної форми підготовки вчителів іноземної мови. Великобританія є провідною серед інших країн в цьому питанні. Проаналізувавши зарубіжну та вітчизняну літературу, автор синтезував альтернативні терміни та визначив їх характерні ознаки. В статті автор зазначає, що в основу дистанційного навчання покладено відповідні принципи та описує їх. Узагальнені теоретичні доробки та практичний досвід професійної підготовки вчителів іноземної мови в системі дистанційної освіти в університетах Великої Британії. У висновках надається визначення поняття професійна підготовка майбутніх учителів іноземної мови в системі дистанційного навчання.
В статье рассматривается дистанционное обучение как инновационная технология профессиональной подготовки учителей иностранного языка. Особое внимание уделяется изучению основных отличительных признаков и специфических свойств данной формы подготовки учителей иностранного языка. Великобритания является ведущей среди других стран в этом вопросе. Проанализировав зарубежную и отечественную литературу, автор синтезировал альтернативные термины и определил их характерные признаки. В статье автор отмечает, что в основу дистанционного обучения положены соответствующие принципы и описывает их. Обобщены теоретические наработки и практический опыт профессиональной подготовки учителей иностранного языка в системе дистанционного образования в университетах Великобритании. В выводах дается определение понятия профессиональная подготовка будущих учителей иностранного языка в системе дистанционного обучения.
New understanding of individual, his abilities and the features, a new level of development of a society cause actuality of the material contained in the article. The leading role in the teachers training process should belong to innovative technologies of teaching, as distance studying. In this article distance studying as innovative technology of professional foreign language teacher’s training is considered. The advantages and the expediency of its introducing into higher educational institutions in modernizing educational space are substantiated. This article is dedicated to the concept of distance education. The article analyzes recent researches and publications of Ukrainian and foreign authors on this topic. Special attention is paid to the study of the main characteristic features and the specific properties of this form of foreign language teacher’s training. The necessity of introducing the distance learning into the practice of higher educational establishments and its role in preparing future foreign language teachers for their professional work have been stressed the attention on. United Kingdom is leading among other countries in this regard. Analyzing foreign and domestic literature on the concept of distance education author has determined alternative terms and their characteristics. In the article the author points out that the basis of the distance learning is based on appropriate principles and describes them. Theoretical researches and practical experience of professional training of foreign language teachers in the system of distance education in the universities of the United Kingdom are generalized. The term future foreign language teachers’ training in the system of distance education is defined in the conclusions.