У статті висвітлено зміст, форми і методи виховання у молодших підлітків прагнення до самостійності у процесі спортивно-ігрової діяльності. З цією метою здійснено теоретичний аналіз досліджуваної проблеми; акцентовано на необхідності залучення молодших підлітків до спортивно-ігрової діяльності; встановлено, що уміло організовані заняття з баскетболу та стрітболу є ефективними засобами виховання прагнення до самостійності учнів основної школи. З метою діагностики та дослідження проблеми виховання у молодших підлітків прагнення до самостійності молодших підлітків у процесі спортивно-ігрової діяльності було використано теоретичні, емпіричні та статистичні методи; принципи доступності, наочності, культуровідповідності, індивідуалізму, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, систематичності та послідовності. За допомогою вивчення наукової літератури та сучасної практики, виявлено, що у молодших підлітків як й в учнівської молоді в цілому фізична активність набуває постійної внутрішньої потреби діяти. Це сприяє розвитку та формуванню необхідних фізичних та моральних якостей, реалізації своїх інтересів та бажань. Також, визначено зміст, форми і методи, які необхідні для дієвого виховання у молодших підлітків прагнення до самостійності у процесі спортивно-ігрової діяльності.
В статье освещены содержание, формы и методы воспитания у младших подростков стремление к самостоятельности в процессе спортивно-игровой деятельности. С этой целью осуществлен теоретический анализ исследуемой проблемы; акцентировано на необходимости привлечения младших подростков к спортивно-игровой деятельности; установлено, что умело организованные занятия по баскетболу и стритболу являются эффективными средствами воспитания стремление к самостоятельности учащихся основной школы. С целью диагностики и исследования проблемы воспитания у младших подростков стремление к самостоятельности младших подростков в процессе спортивно-игровой деятельности были использованы теоретические, эмпирические и статистические методы; принципы доступности, наглядности, индивидуализма, субъект-субъектного взаимодействия, систематичности и последовательности. С помощью изучения научной литературы и современной практики, выявлено, что у младших подростков, как и у учащейся молодежи в целом, физическая активность приобретает постоянную внутреннюю потребность действовать, что способствует развитию и формированию необходимых физических и моральных качеств, реализовывать свои интересы и желания. Также определено содержание, формы и методы, которые необходимы для эффективного воспитания целеустремленности старших подростков в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности.
It should be noted that the issue of education has always received considerable attention from leading Ukrainian and foreign scientists and researchers. However, research on the problems of education of younger pupils desire for independence in the process of sports-gaming activities is not always the subject of special scientific research, though it is an actual and little-developed problem. The current stage in the development of Ukrainian society requires the improvement of the content, forms and methods of educational work with pupils. Also, the need of research on this topic is due to a gradual decrease of the younger pupils interest in physical education, physical culture leads to inadequate physical development and the formation of younger pupils as individuals. The purpose of the study is to identify the content, forms and methods of. education of younger pupils desire for independence in the process of sports-gaming activities. Studying scientific literature and practice, it should be noted that physical activity acquires a constant internal need to act, which promotes the development and formation of the necessary physical and moral qualities, to realize their interests and desires. It should be noted that activities of younger pupils are due to their needs, arising in the process of sports-gaming activities. The combination of effective content, forms and methods for education of younger pupils desire for independence in the process of sports-gaming activities was aimed at solving the problems of the formative stage of research in the context of developed criteria and indicators. Therefore, in order to achieve the goals, the methodology of education of younger pupils desire for independence in the process of sports-gaming activities was included: Aimed at the diagnostics and research of the problems of education of younger students desire for independence in the process of sports-gaming activities such methods were used: theoretical, empirical, statistical and principles of accessibility, objects, personality, indivisible, systematic and sequential. It assists to the development and formation of the necessary physical and moral integrity, the real estate of the younger pupils own interests and desire.