Рассмотрены подходы к проблеме организации рациональной двигательной активности студенческой молодежи. Выяснена связь двигательной активности с состоянием здоровья. Показано наличие противоречий между растущей необходимостью интенсификации умственного труда студентов в современном образовательном пространстве и недостаточной двигательной активностью молодежи в процессе обучения в вузе. Определен уровень двигательной активности студенческой молодежи и оценено его соответствие надлежащим нормам. Проведен экспертный опрос преподавателей физического воспитания. Отмечена необходимость изменения подходов к организации процесса физического воспитания и разработки рекомендаций и конкретных действий по повышению качества образования по физическому воспитанию. Доказано, что решение проблемы дефицита двигательной активности студентов целесообразно осуществлять путем включения в образовательную и повседневную деятельность данной категории студентов разнообразных форм физкультурных занятий различной направленности. За результатами исследований большинство показателей здоровья в Украине характеризуется проявлением негативных тенденций. В Национальной доктрине развития физической культуры и спорта отмечается, что в Украине сложилась неудовлетворительная ситуация с состоянием здоровья населения, а особенно у детей и подростков в том числе и студентов.
Розглянуто підходи до проблеми організації раціональної рухової активності студентської молоді. З'ясовано зв'язок рухової активності зі станом здоров'я. Показано наявність протиріч між зростаючою необхідністю інтенсифікації розумової праці студентів в сучасному освітньому просторі і недостатньою руховою активністю молоді в процесі навчання у вузі. Визначено рівень рухової активності студентської молоді та оцінено його відповідність належним нормам. Проведене експертне опитування викладачів фізичного виховання. Наголошено на необхідності зміни підходів до організації процесу фізичного виховання і розробки рекомендацій і конкретних дій щодо підвищення якості освіти з фізичного виховання. Доведено, що вирішення проблеми дефіциту рухової активності студентів доцільно здійснювати шляхом включення в освітню і повсякденну діяльність даної категорії студентів різноманітних форм фізкультурних занять різної спрямованості. За результатами досліджень більшість показників здоров'я в Україні характеризується проявом негативних тенденцій. У Національній доктрині розвитку фізичної культури і спорту відзначається, що в Україні склалася незадовільна ситуація зі станом здоров'я населення, а особливо у дітей і підлітків в тому числі і студентів.
The approaches to the problem of organizing the rational motor activity of student youth are considered. The connection of motor activity with the state of health has been clarified. It is shown that there is a contradiction between the growing need for the intensification of the mental labor of students in the modern educational space and the lack of physical activity of young people in the process of learning at the university. The level of motor activity of students is determined and its compliance with the appropriate standards is assessed. An expert survey of teachers of physical education. The necessity of changing approaches to organizing the process of physical education and developing recommendations and concrete actions to improve the quality of education in physical education was noted. It has been proved that it is advisable to carry out the solution of the problem of the lack of physical activity of students by including in the educational and daily activities of this category of students various forms of physical education classes of various kinds. According to the results of research, most indicators of health in Ukraine are characterized by the manifestation of negative trends. In the National Doctrine of the Development of Physical Culture and Sports, it is noted that in Ukraine there is an unsatisfactory situation with the health of the population, especially among children and adolescents, including students. Analysis of the factors that cause students to experience various pathological conditions indicate deficiencies in physical education in schools, universities, thereby affecting the physical development and preparedness of students, the low level of care, the general overload of training activities, poor nutrition, lack of physical activity of students.