У статті презентовано результати емпіричного дослідження ієрархії ознак національної ідентифікації студентів перших-четвертих курсів вітчизняних вищих навчальних закладів. Подано авторське розуміння психологічної сутності процесу національної ідентифікації особистості. Відзначено, що розвиток національної ідентичності інтенсифікує національна диференціація. Основними ознаками цих процесів визначено мову, історію нації, національну територію, національну культуру, літературу і мистецтво, національний характер, національні звичаї та традиції, релігію. Емпірично встановлено, що загалом в ієрархії ознак національної ідентифікації перший ранг займає мова, другий – національні звичаї та традиції, третій – історія нації, четвертий – національна територія, п’ятий – національна культура, література і мистецтво, шостий – національний характер, сьомий – релігія. Виявлено, що відмінності ієрархій ознак національної ідентифікації у студентів різних курсів зокрема є статистично незначущими.
The article presents the results of empirical research of the hierarchy of student’s national identification features of the first and fourth courses of domestic higher educational institutions. Authors understanding of the psychological essence of the process of personalities national identification is presented, which consists in the recognition of its own affiliation with a certain nation and its emotional evaluation of this membership. It is noted that the development of national identity intensifies national differentiation. The main features of these processes are defined – language, national customs and traditions, national history, national territory, national culture, literature and art, national character, religion.
The specificity of the hierarchy of national identification features in the students of the first-fourth courses in general and at each course in particular is explored and characterized in an empirical way. In general, respondents from the first rank give the language, the second – national customs and traditions, the third – the history of the nation, the fourth – the national territory, the fifth – national culture, literature and art, the sixth – national character, the seventh – religion. The observed differences between the hierarchical series of national identification features among students of different courses in particular were statistically insignificant. Note that the students of all courses put the language in first place, and the last, seventh – religion. Instead, the minor differences in the various courses are related to the remaining five elements of national identification.