The article highlights the importance of teaching academic reading in order to form students’ communicative competence. It
is emphasized that teaching reading of special literature in a foreign language in universities is given special attention. Students
in their future profession inevitably will face a large amount of foreign specialized literature, so mastering reading skills, extract
and process professionally relevant information is of a great value for them. The analysis of the text from the standpoint of its
communicative content and the definition of the hierarchy of intentional programs of such textual genres as textbooks, scientific
papers, lectures and others are the objective of the research. It is noted that the teaching text is shown through the prism of its
communication content in this article. The list of the basic speech intensions is chosen on the base of intentional programs of
the teaching text material. These intensions are used for making methodical model of the professional communication training
of non-linguistic university students.
Стаття безпосередньо розглядає навчальний текст як інструмент для формування іншомовної комунікативної
компетенції крізь призму його комунікативного змісту. На основі навчального текстового матеріалу визначено список
базисних мовленнєвих інтенцій, які запропоновано використовувати під час створення методичної моделі навчання
професійного спілкування студентів у нелінгвістичних закладах вищої освіти. Зроблено наголос на необхідності на-
вчання викладання академічних читань для формування комунікативної компетентності студентів. Студенти у своїй
майбутній професії неминуче стикаються з великою кількістю іноземної спеціалізованої літератури, тому оволодіння
ними навичками читання, розпізнаванням та обробки професійно важливої інформації має велике значення. В статті
аналізується текст із точки зору його комунікативного змісту та визначається ієрархія таких текстових жанрів, як
підручники, наукові статті, лекції тощо з метою створення методичної моделі професійної комунікаційної підготов-
ки студентів нелінгвістичних закладів вищої освіти.