У статті розглянуто можливості оптимізації музичної освіти, здійснено аналіз наукової літератури з означеного питання, вивчено та узагальнено стан проблеми формування художньої культури учнів музичної школи; уточнено основні
поняття дослідження «художня культура», «художня культура особистості», визначено зміст і структуру розвитку художньої культури учнів музичної школи. Наголошується, що художнє сприйняття й розуміння учнями музичних творів
залишається однією зі складних проблем. Узагальнення складових мистецького художнього сприймання приводить до визначення його як специфічного виду художньо-практичної діяльності, яка не обмежується тільки прослуховуванням
музики, а й включає рівень емоційно-смислового осягнення змісту музичного твору. Розкрито можливості формування художньої культури учнів музичної школи засобами гри на музичному інструменті, визначено основні завдання й принципи, специфіку проведення індивідуального уроку гри на музичному інструменті. Одним зі шляхів гуманізації педагогічного процесу автор вважає використання методів театральної педагогіки, що відкривають принципово нові можливості художньо-педагогічного, мистецтвознавчого, естетичного аналізу та виконання музичних творів. На основі наукових положень про єдність художньо-пізнавальної та творчо-виконавської діяльності учнів, автор доводить об’єктивну потребу застосування у музичному вихованні нових варіативних форм, інтерактивних методів навчання, які на основі поетапного засвоєння учнями теоретичного й практичного навчального матеріалу, формують у них інтерес до мистецької діяльності та художньої творчості.
The article examines the possibilities of musical education optimization, analyzes the scientific literature on the current issue, studies and generalizes the problem of the artistic culture formation of pupils in musical school, clarifies the basic concepts of research "artistic culture", "artistic culture of the individual" and emphasizes the content and structure of artistic culturedevelopment in pupils of musical school. The author emphasizes the fact that artistic perception and understanding of musical works by pupils remains one of the most difficult problems. The componental generalization of the artistic perception of art leads to its definition as a specific type of activity, which is not limited to listening to music, but also includes the level of emotional and semantic comprehension of the musical work content. The opportunities for the artistic culture formation in students of musical school are revealed through the following: playing a musical instrument, the main tasks and principles and defined specifics of the individual lesson of playing a musical instrument. The author considers that one of the ways of activating the pedagogical
process is by use of theatrical pedagogy methods, which correspond to the content of artistic and creative activity, open new possibilities for artistic-pedagogical, art history, aesthetic analysis and the performance of musical works. According to the scientific provisions on the unity of the artistically-cognitive and creative-performing activities of the students, the author proves the objective need of a new variable, interactive forms and methods of teaching in musical education, which, on the basis of phased consolidation of theoretical and practical teaching material, consequently, generate the interest to musical classes and artistic creativity.