The article focuses on the genesis of using distance learning for improving students' foreign linguistic competence. Social and economic factors are noted to have an effect on building the distance learning system. The regulatory support for the active expansion of distance-based foreign language training in Ukrainian universities is designated. The competency-based approach implementation issues are emphasized to be topical in the language pedagogy due to developing distance education. The distance education concept scope is pointed to extend in the late 20th – the early 21st century. The language training correspondence model didactic advantages are analyzed. The order of the accelerated evolution from a linguistic self-education / training by correspondence to electronic linguistic didactics recommended practices is revealed. The process of using Internet resources is considered. There is drawn attention to the need for creating Internet-friendly training package. The prospects for globalizing the distance strategy of linguistic training are discernible.
У статті досліджується ґенеза дистанційних форм удосконалення іншомовної компетентності студентів. Зазначається, що на формування системи дистанційного навчання впливали соціально-економічні фактори. Позначається нормативно-правовий супровід діяльного розширення дистанційної іншомовної підготовки у закладах вищої освіти України. Підкреслюється актуальність проблеми імплементації компетентнісного підходу в мовній педагогіці у зв’язку з розвитком дистанційної освіти. Указується на поглиблення смислового обсягу поняття дистанційної освіти в період кінця 20 – початку 21 століття. Аналізуються дидактичні переваги кореспондентської моделі мовної підготовки. Виявляється порядок прискореної еволюції від кореспондентських способів лінгвістичної самоосвіти / навчання до прийомів і методів електронної лінгводидактики. Розглядається процес використання Інтернет-ресурсів. Приділяється увага необхідності створення Інтернет-зорієнтованих навчально-методичних комплексів. Простежуються перспективи глобалізації дистанційній стратегії лінгвістичної підготовки.
В статье исследуется генезис дистанционных форм совершенствования иноязычной компетентности студентов. Отмечается, что на формирование системы дистанционного обучения воздействовали социально-экономические факторы. Обозначается нормативно-правовое сопровождение деятельного расширения дистанционной иноязычной подготовки в вузах Украины. Подчеркивается актуальность проблемы имплементации компетентностного подхода в языковой педагогике в связи с развитием дистанционного образования. Указывается на углубление смыслового объема понятия дистанционного образования в период конца 20 – начала 21 столетия. Анализируются дидактические преимущества корреспондентской модели языковой подготовки. Выявляется порядок ускоренной эволюции от корреспондентских способов лингвистического самообразования / обучения до приемов и методов электронной лингводидактики. Рассматривается процесс использования Интернет-ресурсов. Уделяется внимание необходимости создания Интернет-ориентированных учебно-методических комплексов. Прослеживаются перспективы глобализации дистанционной стратегии лингвистической подготовки.