The article deals with the psycholinguistic aspects of scientific and pedagogical support for improving public health in Ukraine. The historical significance of a language and speech activity problem in its social and personal projection is stated. Psycholinguistics and medicine interdisciplinary interaction knowledge intensive contexts and perspectives are specified. The research should be interpreted as an initial question formulation about a psycholinguistic factor impact on building the public health system, inasmuch as a word, first, is a controlling factor in the higher nervous activity of man and, second, it "imitates" the essence of the material world and in its content is equivalent to the essence of man: language competence is intrinsic and identical to human competence. Due to the postulate we consider the studies focused on the linguistic area effect on the nervous, mental, behavioral, socio-economic, religious and cultural functioning of man and society to be promising.
У статті розглядаються психолінгвістичні аспекти науково-педагогічного супроводу процесу вдосконалення сус- пільного здоров’я в Україні. Відзначається історична значущість проблеми мови і мовної діяльності в її соціальній та
особистісній проекції. Встановлюються наукомісткі контексти і перспективи міждисциплінарної взаємодії психо- лінгвістики і медицини. Це дослідження треба трактувати як постановку питання про вплив психолінгвістичного фактора на формуван- ня системи громадського здоров’я, оскільки слово, по-перше, є керуючим чинником у вищий нервовій діяльності людини і, по-друге, не тільки «імітує» сутність речового світу, а й змістовно еквівалентно сутності людини: компетенція мови іманентна і тотожна компетентності людини. У зв’язку з цим постулатом перспективними є дослідження, присвячені впливу лінгвістичного ареалу на нервове, психічне, поведінкове, соціально-економічне та релігійно-культурне функціонування людини і суспільства.