У статті розглянуто модель формування професійно-етичної культури майбутніх лікарів, здійснено її компонентний аналіз, визначено комплекс педагогічних умов організації навчально-професійної підготовки студентів, що сприяють підвищенню ефективності формування їх професійно-етичної культури. Структура моделі представлена цільовим, організаційно-змістовим, діяльнісним, результативним, контрольно-регулюючим блоками. Означена модель базується на: принципах та закономірностях формування професійно-етичної культури майбутнього лікаря у процесі його гуманітарної підготовки, змістовому і технологічному забезпеченні гуманітарної підготовки та критеріях і показниках професійно-етичної культури майбутнього лікаря. Створюючи модель формування професійно-етичної куль-
тури майбутніх лікарів, ми передбачили, що її ефективність залежить не тільки від узгодженої роботи всіх структурних компонентів, а й від їх взаємодії з зовнішнім оточенням, медичними та освітніми закладами.
In the article the model of formation of professional and ethical culture of the future doctors is presented. Its component analysis is carried out. The complex of pedagogical conditions of the organization of training and professional training of students, which promote the increase of efficiency of formation of their professional and ethical culture, is determined. The structure of the model is presented by the target, organizational and content, activity, effective, control and regulative blocks. The mentioned model is based on: principles and regularities of forming the professional and ethical culture of the future doctor in the process of the humanitarian preparation; content and technological provision of humanitarian training. It is based on the criteria and indicators of the professional and ethical culture of the future doctor. By creating a model for forming the professional and ethical culture of future physicians, we predict that its effectiveness depends not only on the coherent work of all structural components, but also on their interaction with the environment, medical and educational institutions.