У статті порушується проблема необхідності створення системи організації освітнього процесу у закладі вищої освіти, тлумачаться поняття навчально-пізнавальної діяльності, активності майбутніх фахівців дошкільної ланки.
Розкриваються шляхи активізації їх професійно-спрямованої навчально-пізнавальної діяльності під час навчальних занять та під час організації самостійної роботи. Наголошується на цілеспрямованому використанні методів, прийомів і засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, які створюють сприятливі умови для розвитку навчально-пізнавального інтересу, формування мотивів і мотивації навчання. Проаналізовано педагогічні ідеї науковців, присвячені вивченню сутності процесу навчання, його активізації у педагогічній науці і практиці освіти.
The article raises the problem of the need to create a system of organization of educational process in a higher education establishment, the concept of educational and cognitive activity, activity of future specialists of the pre-school level is interpreted.
The ways of activating their professional-oriented learning and cognitive activity during educational activities and during the
organization of independent work are revealed. It is emphasized on purposeful use of methods and means of activating learning
and cognitive activity of students, which creates favorable conditions for the development of learning and cognitive interest, the formation of motives and motivation of learning. The author analyzes pedagogical ideas of scientists, devoted to the study of the essence of the learning process, its activation in pedagogical science and practice of education.