The process of modernization of the system of Kazakhstan education in the context of socio-economic changes in society includes the actualization of the problem of improving the quality of higher education. This article deals with the analysis of structure and content of professional foreign language competence in the system for training bachelors of engineering in the Republic of Kazakhstan. Information technology support, including multilingual (English-Russian-Kazakh) electronic training courses was developed and implemented. The effectiveness of these teaching aids was proved experimentally in the development of professional foreign language competence of future engineering bachelors at S. Toraighyrov Pavlodar State University. Based on the analysis of literature, it was concluded that the structure of the concept of “professional foreign language competence” includes three competencies: linguistic, communicative and personal, the content of which is determined by professional competencies. With the effective mastering of the content of professional foreign language competencies, the future bachelor of a technical university formed the ability and readiness to carry out interaction in a professionally oriented situation of communication with specialists of other countries in conditions of international mobility and integration. On the basis of the foregoing, it
was concluded that professional foreign language competence is a qualitative characteristic of the future bachelor's personality, which includes a set of scientific and theoretical knowledge, practical skills and stable motivation that provide him with the
opportunity for successful foreign-language communication in professional activities.
Процес модернізації системи казахстанської освіти в умовах соціально-економічних змін у суспільстві спричинює актуалізацію проблеми підвищення якості вищої освіти. У цій статті розглядаються структура і зміст професійної іншомовної компетентності в системі підготовки бакалаврів техніки і технологій Республіки Казахстан; розроблено і запроваджено інформаційно-технологічне забезпечення, що містить мультимовні (англо-російсько-казахські) електронні навчальні курси; експериментально доведено його ефективність у розвитку професійної іншомовної компетентності майбутніх бакалаврів техніки і технологій на базі ПГУ імені С. Торайгирова. На основі аналізу літератури ми дійшли висновку, що структура поняття «професійна іншомовна компетентність» складається з трьох
компетентностей: лінгвістичної, комунікативної і особистісної, зміст яких визначається професійними іншомовними компетенціями. За ефективного оволодіння змістом професійних іншомовних компетенцій у майбутнього бакалавра технічного ВНЗ формується здатність і готовність до взаємодії в професійно спрямованій ситуації спілкування із фахівцями інших країн в умовах міжнародної мобільності й інтеграції. На основі вище викладеного ми дійшли висно-
вку, що професійна іншомовна компетентність – це якісна характеристика особистості майбутнього бакалавра, що охоплює сукупність науково-теоретичних знань, практичних умінь та навиків, стійкої мотивації, які уможливлять для нього успішне іншомовне спілкування у професійній діяльності.