Стаття містить аналіз сучасних досліджень, спрямованих на вивчення теоретичних засад формування експресивного мовлення у безмовленнєвих дітей. Останнім часом в Україні логопеди акцентують на збільшенні кількості дітей, в яких відсутнє мовлення. Загальним для всіх цих дітей є відсутність мотивації до спілкування, невміння орієнтуватися в ситуації, підвищена емоційна виснаженість. У процесі викладу матеріалів статті зазначено, що на початкових етапах роботи із безмовленнєвими дітьми цілі та завдання її будуть подібними, незалежно від етіопатогенезу та механізмів мовленнєвого порушення (розвиток мовленнєвої ініціативи, створення мотивації до мовленнєвої діяльності одночасно зі збагаченням внутрішнього і зовнішнього лексикону; формування у дитини здатності до створення внутрішнього плану, програми висловлювання). Розширення та збагачення словникового запасу відбувається шляхом засвоєння різних частин мови: іменників, дієслів, прикметників, прислівників. Метою подальших етапів мовленнєвого розвитку є формування фразового та звʼязного мовлення. Корекційну роботу з розвитку мовлення варто проводити поетапно з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини.
The article contains an analysis of modern studies aimed at studying the theoretical foundations for the formation of expressive speech in speechless children. Recently, there has been an increase in the number of children in Ukraine who have no speech. Common to all these children is the lack of motivation to communicate, inability to navigate the situation, increased emotional exhaustion. During the presentation of the materials of the article it is stated that at the initial stages of work with speechless children the goals and tasks will be similar, regardless of etiopathogenesis and mechanisms of speech disturbance (development of speech initiative, creation of motivation for speech activity simultaneously with enrichment of internal and external lexicon; the formation of a child's ability to create an internal plan, program utterances). Expansion and enrichment of the vocabulary occurs due to the assimilation of various parts of speech: nouns, verbs, adjectives, adverbs. The goal of the following stages of speech development is the formation of phrase and coherent speech. Corrective work on the development of speech should be carried out in stages, taking into account the individual characteristics of each child.