Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості проведення лабораторних робіт з фізики в аграрних коледжах

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Барканов, А. Б.
dc.date.accessioned 2019-02-28T11:48:09Z
dc.date.available 2019-02-28T11:48:09Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Барканов, А. Б. Особливості проведення лабораторних робіт з фізики в аграрних коледжах / А. Б. Барканов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 60, т. 1. – С. 34-38. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23402
dc.description.abstract У статті розглядаються проблеми організації та проведення професійно спрямованих лабораторних робіт з фізики в агротехнологічних коледжах. Досліджено міжпредметні взаємозв’язки фізики з дисциплінами професійного циклу підготовки. Звертається увага необхідність формування професійно спрямованих умінь студентів агротехнологічних коледжів під час виконання лабораторних робіт з фізики. Аналіз змісту навчальних програм з фізики та інших предметів природничо-математичного і професійного циклів підготовки дав змогу визначити теми, якими можуть бути доповнені лабораторні роботи з фізики. Ці доповнення спрямовані на формування практичних умінь, які є необхідним складником професійної компетентності майбутніх фахівців в аграрному секторі. Професійна спрямованість у навчанні загальноосвітніх дисциплін агротехнологічних навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації передбачає вивчення основ наук в органічному зв’язку зі специфікою професії. Експериментально доведено, що практична спрямованість навчання фізики змінює ставлення студента до теоретичної підготовки, допомагає йому виявити глибоку внутрішню взаємозалежність теорії з майбутньою професійною діяльністю, формуванням його як фахівця. ua
dc.description.abstract The article deals with the problems of conducting professionally directed laboratory works on physics in agrotechnological colleges. Interdisciplinary relationships between physics and professional disciplines have been studied. Features of the formation of professionally directed skills of students of agrotechnological colleges in the performance of laboratory work in physics. The proposed topics of the curriculum can be supplemented with professionally-directed elements in the structure of laboratory work on physics in agro-technological colleges. The professional orientation in the teaching of general subjects in an agrotechnical educational institution of the I–II levels of accreditation provides for the study of the fundamentals of sciences in organic connection with the specificity of the profession. A special place in the education of interest in the chosen profession belongs to physics, since it is the scientific base for studying general technical and special disciplines. The practical orientation of studying physics changes the attitude of the student to theoretical training, helps him to reveal the deep internal interdependence of the theory with future professional activity, with the formation of it as a specialist, increases the prestige of the future profession. The purpose of the physical experiment in agro-technological colleges, in our opinion, should be to use the knowledge gained in professional practice, thereby realizing the professional orientation of teaching. This, first of all, enables students to use the acquired physical knowledge of professionally-directed content in their professional activities. We implement the implementation of professionally directed laboratory and practical work in physics with the help of the following statements: 1. Addition of standard existing laboratory works with additional questions, including the interrelation of the materials of the laboratory work and the professional orientation. 2. The use of instruments for the laboratory work of professional disciplines in practical and laboratory work on physics, after having prepared the methodological base 3. Adaptation of traditional instruments in physics to conduct laboratory and practical work of a professional direction. We have developed a number of laboratory works taking into account the future specialty. The list of standard laboratory works by professionally directed experiments and questions is supplemented. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject агрономія ua
dc.subject фізика ua
dc.subject лабораторні роботи ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject міжпредметні зв’язки ua
dc.subject agronomy ua
dc.subject physics ua
dc.subject laboratory works ua
dc.subject vocational training ua
dc.subject intersubject communications ua
dc.subject.classification 372.853 ua
dc.title Особливості проведення лабораторних робіт з фізики в аграрних коледжах ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу