У статті визначено основні напрями формування технічної компетентності майбутніх
учителів технологій у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін, а також обгрунтована поетапність упровадження відповідного програмного забезпечення фізико-математичного
сегменту до навчального процесу підготовки бакалаврів технологічної освіти. Обгрунтовано
доцільність розробки алгоритму та побудови математичних моделей методом найменших
квадратів із використанням комп’ютера. Доведено, що формування технічної компетентності майбутніх учителів технологій зводиться результативно до сформованості крім усього
іншого математичної, інформативної і технічної культури. Представлена поетапна схема
впровадження програмного забезпечення фізико-математичних дисциплін, спрямованого на
формування технічної компетентності у системі професійної підготовки бакалаврів технологічної освіти. Визначені основні напрями формування технічної компетентності майбутніх учителів технологій, серед яких вагоме місце відводиться формуванню математичної та
технічної культури фахівців.
The article deals with the basic directions of forming technical competence of future teachers of technologies while studying physical and mathematical disciplines. The author substantiates phased introduction of
appropriate software ofphysical and mathematical segment in the educational process of training bachelors
of technological education and the expediency of the algorithm design and constructing of mathematical
models by the method of least squares using computer. It has been proved that the formation of technical
competence offuture teachers o f technologies reduces effectively to the formation of students’ mathematical, information and technical culture. The author presents phased software implementation scheme of
physical-mathematical subjects, aimed at forming technical competence in the system of professional
training of the bachelors of technological education.
The basic directions of forming technical competence of future teachers of technologies are given; the
formation of mathematical and technical culture of professionals is of a great importance in this system.
Technological culture is provided by the scientific level of society development. The main functions of
technical culture are considered to be: a creative person - acquiring of cultural achievements, the person
knows herself and determines her place in society and in the world, defines the goals of her life; information - human enrichment by previous culture experience; regulatory - culture creates rules and regulations
for the organization of people living together; axiological - to establish value priorities; hedonic - oriented
on pleasure, enjoyment. The given functions provide persons development and self-realization.