В статье анализируются особенности развития культуры профессионального общения государственных служащих при повышении квалификации как этапе непрерывного образования. Анализ программ повышения квалификации государственных служащих доказывает недостаточную отражённость в их содержании потребности в развитии таких функциональных аспектов культуры профессионального общения, как перцептивно-аналитический аспект и аспект личностно-профессионального саморазвития, а также таких структурных компонентов культуры профессионального общения, как психологическая готовность к профессиональному общению и акмеологические инварианты профессионализма личности в профессиональном общении. Формой работы, позволяющей наиболее полно отразить базовые функционально-структурные особенности культуры профессионального общения государственных служащих, является тренинг-семинар.
This article analyses the features of the civil servant’s professional communication culture in their professional development as a part of lifelong learning. The analysis of training programs for civil servants proves their insufficient devotion to the essential development needs, especially to such functional aspects of the professional communication culture, as perceptually-analytical aspect and the aspect of personal and professional self-development, as well as to such structural components of the professional communication culture as psychological readiness for professional communication and acmeological invariants of the professionalism of a person in professional communication. The training seminar is the work form which most fully reflects the basic functional and structural features of the civil servant’s professional communication culture.