Значительное влияние на формирование психологических особенностей умственного труда детей с ДЦП имеют нарушения опорно-двигательного аппарата, сенсорная депривация. Частота и степень интеллектуальных нарушений у таких детей зависит от клинической формы заболевания. В сочетании с быстрой утомляемостью психофизиологиеские особенности детей с ДЦП тормозят развитие и учебную деятельность. Учебные навыки у таких детей формируются медленно. Такие дети отличаются от своих ровесников быстрой утомляемостью, высокой тревожностью.
Disorders of the musculoskeletal system and sensory deprivation have an significant impact on the formation of psychological characteristics of children with cerebral palsy. The frequency and the degree of the intellectual disorders of these children depend on the form of the disease. In conjunction with rapid fatigue, psychophysiological characteristics of children with infantile cerebral paralysis hinder the development of learning activities and development. Study skills are being formed slowly. The children with this pathology are different from their peers. They have rapid fatigue and higher anxiety.