У статті проаналізовано комплексний вплив соціально-економічних, суспільно-політичних та освітньо-педагогічних чинників формування науково-педагогічного світогляду академіка Д. О. Тхоржевського, одного з провідних методистів трудового навчання у період другої половини XX на початку XXI століття. Під його науковим керівництвом було розроблено дидактичні основи освітньої галузі “Технологія” у державному стандарті загальної середньої освіти в Україні.
In the article the complex influence of social and economic, social and political, educational and pedagogical causes of forming of academician D. O. Tkhorzhevsky scientific and pedagogical outlook, who is one of the leading methodologists in labour training of the second half of the XX century. The pedagogical basis of the educational branch “Technology” was elaborated under his scientific guidance according to the state standard of secondary education of Ukraine. Between the second half of the 90s and the beginning of the XXI century Dmitry Alexandrovich Tkhorzhevsky was a universally recognized authoritative leader among the labour training methodologists in Ukraine. He was at the head of scientific collectives, which developed the subprogram “Labour
Preparation” of the State national program “Education (Ukraine XXI century)”, (1994), that is a project of the State standard of secondary education of Ukraine, in the educational branch “Technology” (1997), which is the project of the labour training concept in 12 -year secondary school (2001). The scientist elaborated the pedagogical bases of the structure of the aim and the content of the educational branch.