Теоретично обгрунтовано важливість риторичної освіти, вибір структури методики, форм і методів навчання риторики студентів педагогічних ВНЗ з метою формування мовно-риторичної особистості сучасного вчителя. Вдосконалено модель сучасного ідеалу вчителя, складовими якої є категорії "особистість", "громадянин", "професіонал", "оратор". Удосконалено типологію жанрів педагогічного мовлення. Виявлено, відібрано та систематизовано жанри мовлення вчителя. Запропоновано структуру самостійної роботи студентів з вивчення риторики. Розроблено систему вправ, завдань і тестів з риторики. Визначено критерії та показники сформованості риторичної компетенції. Висвітлено історичні аспекти риторики, а саме: етапи зародження та розвитку риторики як науки та навчальної дисципліни, становлення образу ідеального оратора та вчителя. Увагу приділено ораторській мові, мовно-виражальним засобам, проблемам творення та сприйняття тексту. За результатами апробації розробленої методики показано її ефективність.
The work is theoretical-experimentation research of the content’s problem and technology of teaching rhetoric for future teachers.
It is substantiated theoretical the importance of rhetorical education, selection of the methodic structure, forms and methods of teaching rhetoric the students of high pedagogical educational institutions, directed on the formation of the lingual rhetoric personality of the modern teacher.
The model of the modern ideal of the teacher is improved, which combines such key positions as “personality”, “citizen”, “professional”, “orator”; the typology of the genres of pedagogical language is impoved; it is defined, chosen and systematized the genres of teacher’s language; it is proposed first the structure of independent work of students in study rhetoric; it is devised system of exercises, tasks and tests in rhetoric; it is defined the criterions and indexes of formation of the rhetorical competence. The historical aspects of rhetoric are exposed: the stages of the conception and development of rhetoric as science and teaching discipline, formation of the image of ideal orator and teacher. The author gives consideration to the orator’s language, language expressive means, and problems of creation and perception of the text.
The methodic is successfully tested, its effectiveness is experimental confirmed.