Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Некоторые теоретические аспекты коррекции спастических форм двигательных нарушений у детей раннего возраста

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ефименко, Н. Н.
dc.contributor.author Мога, Н. Д.
dc.date.accessioned 2018-12-11T14:09:24Z
dc.date.available 2018-12-11T14:09:24Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Ефименко, Н. Н. Некоторые теоретические аспекты коррекции спастических форм двигательных нарушений у детей раннего возраста / Н. Н. Ефименко, Н. Д. Мога // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 34. – С. 15-24. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22100
dc.description.abstract У статті на основі аналізу доступної літератури з проблеми, озвученої у заголовку, було визначено коло основних теоретичних положень, постулатів, підходів, які в перспективі можуть бути покладені в основу теоретико-методологічних принципів корекції спастичних форм рухових порушень у дітей раннього та дошкільного віку засобами фізичного виховання. Спочатку проаналізовано філософські концепції реабілітації: зовнішньої регуляції з боку медика і педагога та подальшої внутрішньої саморегуляції організму, здатного до певної міри сам виліковуватися при правильному його налаштуванні; принципи дуальності життя (включаючи життя організму дитини) і потрійності, за допомогою якої можна зняти проблемні суперечності між двома дуальних крайнощами (наприклад, спастикою і гіпотонією). У теоретичних працях корекційної педагогіки було знайдено системно-синергетичний підхід до реабілітаційних систем, а також визначено перспективний напрям, пов'язаний із аттракторною структурою мозку людини. З теоретичних основ побудови рухової активності дитини як один із перспективних був виокремлений принцип вертикальної локалізації огнища ураження нервової системи (на рефлекторному кільці). З позиції медичної реабілітації викристалізувалася підходи, засновані на принципах раннього початку реабілітаційних заходів, комплексності, етапності, індивідуальності, мультидисциплінарного вирішення проблеми. З'ясовано також, що функціонально-системний підхід у реабілітації дітей з органічними ураженнями нервової системи передбачає дотримання такої послідовності реабілітаційних заходів: сенсоний тренінг - моторний - конітівний і мовний - емоційно-комунікативний і мотиваційний, що є підставою для постановки питання про примат сенсорики у розвитку і реабілітації дітей раннього віку. У статті описуються і коротко розкриваються спеціальні принципи рухової реабілітації дітей дошкільного віку з нейрогенними руховими порушеннями: принцип кінезофілії і примату моторики; принцип природовідповідності; філогенетичний принцип; принцип ієрархічності рухового розвитку; принцип тонічності гармонізації; принцип верховенства аферентації і полісенсорної інтеграції; принцип пріоритету м'язового релізу; вібраційно-хвильовий принцип вправи. У висновках коротко констатується, що спроби створення теоретико-методологічної платформи щодо подолання спастики у дітей і пов'язаних із нею проблем мають фрагментарний і розрізнений характер. Певною мірою бракує також комплексного інтегрального науково-практичного підходу щодо подолання зазначеної проблеми у дітей раннього та дошкільного віку. ua
dc.description.abstract In the article, based on the analysis of available literature was determined the range of basic theoretical positions, postulates, approaches that can be put in perspective in the base of theoretical and methodological principles of correcting spastic forms of motor disorders in children of early and preschool age through physical education. First, general philosophical concepts of rehabilitation were analyzed: external regulation by the physician and the teacher and subsequent internal self-regulation of the organism, which can self-heal with proper adjustment; the principles of life duality (including the life of the child's organism) and triplicity, in which it is possible to remove the problematic contradiction between the two dual extremes (for example, spasticity and hypotonia). In the theoretical works of correctional pedagogy was revealed a systemic synergetic approach to rehabilitation systems, as well as a promising direction related to the attractor structure of human brain. The principle of vertical localization of the lesion of the nervous system (on the reflex ring) was singled out from the theoretical bases of constructing the infant's motor activity as a promising one. From the standpoint of medical rehabilitation were crystallized approaches based on the principles of early initiation of rehabilitation activities, complexity, consistency, individuality, and a multidisciplinary solution to the problem. It was found that the functional-systemic approach in the rehabilitation of children with organic lesions of the nervous system presupposes adherence to such a sequence of rehabilitation activities: sensory training - motor - conical and speech - emotional, communicative and motivational, which allows us to raise the question of the primacy of sensorics in the development and rehabilitation of early age children. The article describes and briefly reveals special principles of motor rehabilitation of preschool children with neurogenic motor disorders: the principle of kinesophilia and primacy of motility; the principle of naturalness; phylogenetic principle; the principle of hierarchy of motor development; the principle of tonic harmonization; the principle of the primacy of afferentation and polysensory integration; the principle of the muscle release primacy; vibration-wave principle of exercise. The conclusions briefly state that attempts to create a theoretical and methodological platform in respect to overcoming of children spasticity and related problems have a fragmentary and fragmented character. To the necessary degree, there is no integrated integral scientific and practical approach to overcome this problem in children of early and preschool age. ua
dc.language.iso ru ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject педагогічні принципи ua
dc.subject реабілітація ua
dc.subject спастика ua
dc.subject ранній дошкільний вік ua
dc.subject рухові порушення ua
dc.subject pedagogical principles ua
dc.subject rehabilitation ua
dc.subject spasticity ua
dc.subject early preschool age ua
dc.subject motor disorders ua
dc.subject.classification 376.3:372.3:37.037+616.8-009.12 ua
dc.title Некоторые теоретические аспекты коррекции спастических форм двигательных нарушений у детей раннего возраста ua
dc.title.alternative Some theoretical aspects of correction of spastic forms of motive violations for the children of early age ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу