Стаття присвячена проблемі організації ефективної та доступної допомоги в оволодінні мовленнєвою
активністю дітьми з аутизмом. В Україні проблеми комунікації та підвищення комунікативної активності дуже
актуальна і активно досліджується. У статті безпосередньо розглядаються питання розвитку комунікативної
діяльності дітей з аутизмом. Представлено аналіз досліджень психофізичного і мовленнєвого розвитку дітей
зазначеної категорії зарубіжними та українськими вченими. Доведено, що всі діти з аутизмом мають особливості
розвитку мовленнєвої діяльності різної інтенсивності. Особливості психічного та мовленнєвого розвитку дітей
даної категорії рекомендується враховувати у навчально-виховному і корекційному процесах. Представлено
аналіз мовленнєвого розвитку дітей даної категорії. Подані вимоги до мовлення дорослих, які оточують дитину з
аутизмом.
The article is devoted to the problem of organization of effective and accessible help in learning speech for
children with autism. The problems of communication and enhance the function of speech is very important in Ukraine.
The article covers the issues of communication activity development of children with autistic spectrum disorders. The
analysis of researches of foreign and Ukrainian scientists psychophysical and speech development of children of the
mentioned category is presented in the article.
The main purpose of the article is to determine directions for adequate and effective educational and logopedic
support, for which of particular importance are results of psychological and pedagogical assessment of a child with
autism, observation of his or her independent activity. The article also lists specific features of communication activity
and a wide range of communication disorders in children with autism, varying greatly in degree of complexity and onset.