Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на організм
юних спортсменів. В експерименті брали участь 75 дівчат підліткового віку, які займалися різними видами спорту
(група А – швидкісно-силові види спорту, група Б – види спорту на витривалість) та 30 учениць загальноосвітніх
навчальних закладів, які не займаються спортом у віці 12–15 років. Описана методика проведення
психофізіологічних досліджень у вивченні психічної функції уваги. Дається порівняльний аналіз змін показників
зазначеної функції обстежуваних. Виявлено, що специфіка тренувального процесу накладає відбиток на характер
змін функції уваги у юних спортсменок 12–15 років.
Herein is considered peculiarities of the specific influence of
training loads of different orientations to the body of young athletes. The researches have been provided on the grounds of
Brovarskyi higher educational college of physical culture. The experiment was attended by 75 girls of adolescence, who were
engaged in various sports [group A - the fast speed and strength kinds of sport: track and field athletics (running at 100 and
200 m, jumping, pushing the kernel and throwing the disc), free-style wrestling; group B – kind of sports which perform
endurance: skiing, track and field athletics (running at 800, 1500 and 3000 m), swimming (200, 400 and 800 m distance)] and
30 pupils of higher educational establishments, who are not doing sports in the age of 12-15 years. Here is described the
method of conducting psychophysiological examination in the study of the mental function of attention. A comparative analysis
of changes in the indicators of the staffed function of the examined is provided.
It is revealed that the specificity of the training process imposes an imprint on the nature of changes in the attention
function in adolescents, regardless of their gender characteristics. Thus, under the influence of physical loads of fast spee d
and strength character, growth of the integral indicator of the function of attention is observed - efficiency factor (but by
increasing the speed of viewing characters, not because of the correctness of the fulfilled work ), while under the influence of
endurance stresses increase in the efficiency factor to attention functions is due to increasing the coefficient of correctness of
the fulfilled work, but not an indicator of the speed of viewing characters. Therefore we can assume that the doing endurance
sports are more effective, than kinds of the fast speed and strength character which contribute to increasing the function of
attention in general.