Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів засобами хореографії

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хольченкова, Н. М.
dc.date.accessioned 2018-11-30T13:52:25Z
dc.date.available 2018-11-30T13:52:25Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Хольченкова, Н. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів засобами хореографії / Н. М. Хольченкова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 581-586. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21912
dc.description.abstract У статті висвітлена проблема формування здоров’язбережувальної компетентності в умовах реформування системи освіти України; проаналізовано визначення поняття «здоров’язбережувальна компетентність»; розглянуто структурні компоненти здоров’язбережувальної компетентності; що набувають учні в результаті занять хореографією; визначено великий потенціал хореографічної діяльності для формування здоров’язбережувальної компетентності. ua
dc.description.abstract The article reveals the problem of the formation of healthсare competence under the conditions of the Ukrainian educational system’s reformation. According to the Concept of New Ukrainian school the competence is a dynamic combination of knowledge, ways of thinking, opinions, values, skills and other personal qualities which determine the ability of the person provide educational and professional activity. The healthy lifestyle is among 10 main competences which are the basics of pupil’s self-realization as a personality, sitizen and future professional. In the article modern Ukrainian researches of the concept «health care competence» are generalized, such conсepts as «health», «competence», «competence approach» are defined. From the theoretical analysis we can conclude that the healthcare competence is a combination of characteristics of the personality the main goal of which is preserving and strengthening of health. In the article choreography is characterized as an effective way of forming of pupil’s healthcare competence as can simultaneously solve the problem of the physical, moral, spiritual and social development of the personality. There can be 4 components of healthcare competence formed with the help of choreography activity. The motivational - cognitive component creates conscious, valuable attitude towards own health and health of others based on self-expression in the process of choreography; forms the essence of the main components of health and the concept of "healthy style of life". The motor component contributes to improving motor abilities, helps to form posture, develops movement culture and many body functions. For performing dance movements such basic physical qualities as flexibility, strength, endurance, speed, agility and motor coordination need to be trained. The social - psychological component makes a great impact on formation of worldview and knowledge of the environment as dance is associated with different aspects of human life, the historical customs and traditions. The socialization is formed during dance activity in the dance team or studio. As a member of the team, pupils are actively involved in teamwork, creative and social activities. Choreography is important for spiritual, aesthetic, and cultural development of personality. As a kind of art сhoreography gives opportunity to express individual thoughts, emotions and mood with the help of movements. The behavioral - productive component creates positive motivation for the healthy way of life, forms healthy lifestyle and conscious attitude to healthcare and culture of health. So, in the conditions of reforming of Ukrainian education the healthcare competence is taking the priority place in modern educational process. Choreography as unique synthesis of physical culture and art has a great potential for forming healthcare competence for children and youth providing harmonious and comprehensive development of personality. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject компетентність ua
dc.subject здоров’язбереження ua
dc.subject здоров’язбережувальна компетентність ua
dc.subject освіта ua
dc.subject хореографія ua
dc.subject competence ua
dc.subject healthcare ua
dc.subject healthcare competence ua
dc.title Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів засобами хореографії ua
dc.title.alternative The formation of pupil’s healthcare competence by choreography ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу