У статті аналізуються психолого-педагогічні засади формування вокально-
естрадних навичок у школярів молодшого шкільного віку. Навчання естрадному співу розглядається з точки зору впливу змісту занять на розвиток загальних і спеціальних здібностей, збагачення учнів художніми враженнями і естетичними почуттями, стимуляцію їх самостійності і творчої активності, збагачення внутрішнього світу, системи художніх, духовних цінностей. Охарактеризовано особливості прояву у дітей цього віку темпераменту, форми його прояву в процесі оволодіння навичками естрадно-вокального виконавства. Визначено головні
шляхи активізації розвивального і виховного впливу занять естрадним співом на школярів, стимуляції у них здатності до виразного і емоційно-сценічного виконавства.
This article deals with the problems of vocal-variety skills development by primary schoolaged children. Thereare determinedthe main individual and psychological properties by children of this age, which are important for musical-performing skill acquisition and providing hygiene and protection of voice. The study of pop singing is considered as a way to enrich the artistic impressions and aesthetic feelings of students, the development of general and special abilities in them, the stimulation of autonomy and creative activity, the enrichment of the inner world and the system of artistic, spiritual values. There are considered the main approaches to the development of singing skills in children
of elementary school age in scientific and methodical literature. The method of child-friendly formation of vocal-variety skills in pupils, taking into consideration the individual psychological features and ensuring positive pedagogical influence on the personal development of children is substantiated. The main methods of ensuring the educational influence of pupils' lessons on variety singing are characterized such as unobtrusive enrichment of various musical impressions, playing and workingdevelopment forms of musical abilities, formation of singing skills and assimilation of elements of musical literacy. Thereare consideredthe principles of repertoire selection, the embodiment of musical images on the basis of enrichment of artistic and associative representations, means of stimulating emotionally-expressive and natural scenic behavior.