У статті розглядається проблема підготовки майбутніх учителів музики до
управління мистецькою діяльністю колективів учнівської молоді в процесі вокально-хорової роботи. Охарактеризовані психолого-фізіологічні особливості вікового цензу «учнівська молодь».Розкрито специфіку вокально-хорової роботи з позиції управління творчим процесом. Дана характеристика і розкриті особливості управлінського впливу керівника вокально-хорового колективу. З урахуванням специфіки представленої проблематики, автором окреслено подальші напрямки дослідження наукової проблеми.
The article considers the problem of training future music teachers for the management of the artistic activity of groups of pupils' youthin the process of vocal and choral work. The psychological and physiological features of the age qualification "pupils' youth" are characterized. Specificity of vocal-choral work from the position of management of the creative process is revealed. The characteristics of the head of the vocal-choral collective are given, the features of the administrative influence of the head of the vocal-choral collective are highlighted. The specific knowledge and skills that provide formation of future music teachers with managerial competence for future professional activity as the head of art groups of pupils' you thare highlighted. Taking into account the specifics of the presented problems, the author outlines further directions in the study of the scientific problem.