Стаття розкриває творчо-виконавський аспект формування вокально-мовленнєвої
культури майбутніх учителів музичного мистецтва. Розкрито значення українського вокального мистецтва. Розроблено поетапну методику формування вокально-мовленнєвої культури студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Перший етап – адаптивно-орієнтаційний – забезпечує усвідомлену зорієнтованість студентів на якість ретрансляції культурних зразків у вокальному виконавстві (українського вокального мистецтва). Другий етап - пізнавально-інформаційний – сприяє розширенню та поглибленню мистецького тезаурусу (орфоепічних норм української літературної мови та їх використання у практичному вокальному-виконавстві).Третій етап – творчо-евристичний – полягає в удосконаленні якості вимовляння поетичних текстів та адаптаційної роботи з поєднання високохудожнього вокального виконання за рахунок
виведення фонем та конструктів вокальних творів та відпрацювання еталонного
вокального звучання. Визначено методи та форми роботи творчо-виконавський напрямку формування вокально-мовленнєвої культури майбутніх учителів музичного мистецтва.
Тhe article reveals the creative and performing aspect of the formation of the vocal and speech culture of future teachers of musical art. The significance of Ukrainian vocal art is revealed. A step-bystep methodology for the formation of vocal-speech culture of students of the faculties of the arts of pedagogical universities was developed. The first stage – adaptive-orientational – provides a conscious orientation of students on the quality of retransmission of cultural samples in vocal performance (Ukrainian vocal art). The second stage – cognitive-informational – contributes to the expansion and deepening of the artistic thesaurus (orthoepic norms of the Ukrainian literary language and their use in practical vocal performance). The third stage – creative-heuristic – is to improve the quality of utterance of poetic texts and adaptive work in combination with high-artistic vocal performance due to the withdrawal of phonemes and constructs of vocal works and working out the standard vocal sound. The methods and forms of the work of the creative and performing direction of the formation of the vocal and speech culture of the future teachers of musical art are determined.