У статті досліджено науково-педагогічні основи навчального вокального
репертуару як засобу формування фахової компетентності майбутнього вчителя
музичного мистецтва. Проаналізовано особливості вокальної підготовки студентів в умовах університетської освіти. Визначено структуру і зміст, стильові й жанрові
особливості, художню цінність та педагогічну доцільність навчального вокального
репертуару. Охарактеризовано принципи його добору, методи засвоєння студентами та можливість використання у подальшій вокально-виконавській і музично-педагогічній діяльності.
This article deals with the scientific and pedagogical foundations of educational vocal
repertoire as a means of forming the professional competence of the future teacher of musical art. The peculiarities of vocal training of students in the conditions of university education were analized. The structure and content, the style and genre characteristics, the artistic value and pedagogical expediency of the educational vocal repertoire were determined. The principles of choosing a vocal repertoire, the methods of mastering it by students and the possibility of its further usage in vocal – performing and musical – pedagogical activity were characterized. Our research makes it possible to
conclude that the organization of the process of mastering an educational vocal repertoire by students on competency basis will help to: 1) increase the level of intellectual, aesthetic and mental development of students; 2) form a positive attitude to the professional activity and a desire for professional self-improvement; 3) understand the aesthetic value and educational functions of music in general and vocal art in particular; 4) develop a general culture and their own professional image; 5) form a professional competence of future teachers of musical art.