У статті розглянута проблематика оцінювання результатів фізичного виховання студентів у процесі навчання у закладах вищої освіти. Конструктивним аналітичним аналізом виявлено педагогічні засади цього процесу. За результатами наукового пошуку установлено ціль, функції, принципи доцільної організації оцінювання у фізичному вихованні студентів та підстави вибору форм і методів, що забезпечують достеменність, адекватність та об’єктивність оцінки. З’ясовано, що об’єктивна оцінка результатів фізичного виховання, яка реалізована з урахуванням всіх необхідних вимог, гарантує доцільне регулювання педагогічних впливів у ході фізкультурної діяльності. Адекватне здійснення коригувальних заходів на основі результатів оцінювання забезпечує визначну роль цього процесу щодо кореляції ефективності фізичного виховання студентів. У цьому аспекті, та водночас одним із важливих напрямів впровадження освітньої реформи в Україні, є створення стимулювальної системи оцінювання.
В статье рассмотрена проблематика оценки результатов физического воспитания студентов в процессе обучения в учреждениях высшего образования. Конструктивным аналитическим анализом выявлены педагогические основы этого процесса. По результатам научного поиска установлена цель, функции, принципы целесообразной организации оценивания в физическом воспитании студентов, а также выбор форм и методов, обеспечивающих подлинность, адекватность и объективность оценки. Установлено, что объективная оценка результатов физического воспитания, которая реализована с учетом всех необходимых требований, гарантирует целесообразное регулирование педагогических воздействий в ходе физкультурной деятельности. Адекватное осуществление корректирующих мер, на основе результатов оценки, обеспечивает главную роль этого процесса в корреляции эффективности физического воспитания студентов. В этом аспекте и, одновременно одним из важных направлений внедрения образовательной реформы в Украине является создание стимулирующей системы оценивания.
The article deals with the problem of assessing the results of physical education of students in the process of learning in institutions of higher education. At present, in the practice of scientific research regarding the evaluation of the results of the physical education of students of the university there is no consensus it was installed. The purpose of the work was to identify the pedagogical basis of assessment in the physical education of students of the institutions of higher education. General scientific methods of theoretical level were used for solving the tasks: analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction, systematization and generalization of data of scientific-methodical and special literature. The pedagogical foundations of this process a constructive analytical analysis was revealed. The goal, functions, principles of the expedient organization of the assessment process in the physical education of students, as well as the choice of forms and methods that ensure the authenticity, adequacy and objectivity of the assessment are was installed a according to the results of scientific research. That an objective assessment of the results of physical education, which is implemented with all the necessary requirements, guarantees an expedient regulation of pedagogical influences in the course of physical culture activities it has been established. Adequate implementation of corrective measures, based on the results of the assessment, ensures the main role of this process in correlating the effectiveness of students' physical education. In this aspect, and at the same time, one of the important directions for the implementation of educational reform is the creation of an incentive assessment system.