ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Проніков, О. К. | |
dc.contributor.author | Терентьєва, Н. О. | |
dc.date.accessioned | 2018-11-26T12:49:03Z | |
dc.date.available | 2018-11-26T12:49:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Проніков, О. К. Взаємовплив фізичних навантажень і розумової працездатності учнів / О. К. Проніков, Н. О. Терентьєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 461-465. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21809 | |
dc.description.abstract | Стаття репрезентує інформацію щодо взаємовпливу та взаємообумовленості фізичних навантажень і розумової працездатності учнів. Зазначено небажання учнів учитися, функціональних розладах здоров’я, спричиненими масштабним обсягом змісту освіти, який перевищує допустимі норми. Наголошено на необхідності задіяння нових засобів і способів відновлення повноцінної працездатності через рухову активну діяльність. Окреслено, що недостатня рухова активність негативно впливає на діяльність серцево-судинної, дихальної та кісткової систем, залоз внутрішньої секреції, стійкість організму до дій шкідливих чинників зовнішнього середовища, розумову діяльність тощо; завершення занять у школі при довготривалому виконанні домашніх завдань супроводжується значним зниженням розумової працездатності учнів; застосування оптимальних форм активного відпочинку значно підвищує розумову працездатність школярів. Активний відпочинок, порівняно з пасивним, має більш позитивний вплив на відновлення різних функціональних станів центральної нервової системи, які в сукупності визначають високий рівень розумової працездатності. Наукові роботи про співвідношення розумової та фізичної працездатності дітей шкільного віку засвідчують складний характер такого взаємозв’язку, розкривають вплив фізичних навантажень різного характеру на розумову працездатність. Проблема взаємовідношення розумової та фізичної працездатності й механізмів їх формування є актуальною і соціально важливою. | ua |
dc.description.abstract | The article represents information on the mutual influence and interdependence of physical activity and mental performance of students. The students' reluctance to learn, functional disorders of health, caused by the large volume of educational content that exceeds the permissible standards is indicated. It is emphasized on the necessity of using new means and methods of restoration of full-fledged efficiency through motor activity. It has been determined that insufficient motor activity negatively affects the activity of cardiovascular, respiratory and bone systems, glands of internal secretion, organism's resistance to harmful factors of the environment, mental activity, etc.; Completion of classes at school with long-term performance of homework is accompanied by a significant decrease in mental performance of students; the use of optimal forms of active rest significantly increases the mental performance of schoolchildren. Active rest, compared with passive, has a more positive effect on the restoration of various functional states of the central nervous system, which together determine the high level of mental performance. An important means of preventing fatigue and improving the student's performance is advisable, from the standpoint of hygiene, organized day mode, taking into account the age-related anatomical and physiological characteristics of the child's development. Completion of classes at school with a long-term performance of homework is accompanied by a significant reduction in mental performance of students. Maintenance of high efficiency is provided by means of physical culture and sports. The effectiveness of the learning of motor experience is naturally associated with the way of formation and level of psychological structure of motor activity - physical exercise, accompanied by significant intellectual activity. To improve the process of learning and motor activity is characterized by three forms of communication between thought and action: first - intellectual activity accompanying the execution of motor actions and thinking process is a function of direct control over their movements and regulation; the second - thinking precedes practical action and takes part in the planning and prior organization of action; the third - thinking takes part in the analysis and evaluation of the already completed motor activity. Scientific work on the correlation of mental and physical efficiency of school-age children testifies the complex nature of such interrelations, revealing the effect of physical activity of various kinds on mental working capacity. The problem of the relationship between mental and physical efficiency and the mechanisms for their formation is relevant and socially important. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | працездатність | ua |
dc.subject | фізична працездатність | ua |
dc.subject | розумова працездатність | ua |
dc.subject | активний відпочинок | ua |
dc.subject | фізичні вправи | ua |
dc.subject | working capacity | ua |
dc.subject | physical working capacity | ua |
dc.subject | mental working capacity | ua |
dc.subject | active rest | ua |
dc.subject | physical exercises | ua |
dc.title | Взаємовплив фізичних навантажень і розумової працездатності учнів | ua |
dc.title.alternative | Mutual influence of physical activity and mental performance of students | ua |
dc.type | Article | ua |