Вплив занять плаванням на рівень фізичної підготовленості студентів. Поліщук В.В. У статті вивчено
мотиваційні фактори до занять плаванням і досліджено вплив занять плаванням на рівень морфофункціонального
розвитку і фізичної підготовленості студентів. Дослідження проводилися в умовах порівняльного послідовного
експерименту зі студентами 1 року навчання основної медичної групи ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний
педагогічний університет імені Григорія Сковороди» загальною кількістю 58 осіб. Заняття проводилися двічі на тиждень
протягом першого семестру на базі оздоровчого закладу «Славутич». Результати: виявлено, що 1,3% студентів
регулярно займаються; 69,4% не займаються взагалі, 29,3% займаються епізодично. Встановлено, що у студентів
експериментальної групи, в порівнянні з результатами контрольної групи, спостерігаються кращі показники за п'ятьма
з восьми досліджуваних тестів. Висновки: отже, вивчивши мотиви, інтереси студентів та враховуючи результати
порівняльного педагогічного експерименту, можемо стверджувати про доцільність і ефективність використання
дворазових занять плаванням в рамках дисципліни «Фізична культура».
The article explores the motivational
factors for swimming exercises and studies the influence of swimming activities on the level of morphofunctional development and
physical fitness of students. The aim of the work: to study the motivational factors for swimming activities and to determine the
influence of swimming activities on the level of morphofunctional development and physical preparedness of students. Research
methods: analysis and generalization of best practices; questionnaire; pedagogical testing (jump in length from place, cm, bending /
extension of arms in the emphasis, number of times; shuttle running 4h9m, sec; distance of 50 m in the way of krill on the back,
sec.); physiological (Ruffie's test, Stange's test and Genci's test); methods of statistical data processing. The research was carried
out in a comparative sequential experiment with students of the first year of studying the main medical group of the Pereyaslav-
Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhorii Skovoroda, a total of 58 people. Classes were held twice a week
during the first semester at the health center Slavutich. Results: It was found that 1.3% of students regularly attend; 69,4% do not
deal at all, 29,3% deal episodically. The main motivations that make it possible to increase interest in swimming activities are
cognitive, recreational, personal, aesthetic, physical culture, sports, social. As a result of the analysis of theory and practice from the
outlined problem, we came to the conclusion that exercise in the aquatic environment is an effective means of physical training.
young people. The use of swimming techniques in the process of physical education of students allows the development of aerobic
and anaerobic mechanisms of energy supply of the body, contributes to the development of flexibility, the strength of most muscle
groups. It has been established that the students of the experimental group, in comparison with the results of the control group,
have better performance in five of the eight tests under investigation. Conclusions: therefore, after studying the motives, interests of
students and taking into account the results of the comparative pedagogical experiment, we can state the expediency and efficiency
of using two-time activities in swimming within the discipline "Physical Culture".