Виявлено, що ігноруються вікові особливості контингенту і особливості умов процесу з фізичного виховання в конкретному вищому навчальному закладі. Причому одними з найбільш специфічних, є музичні спеціальності, де пред'являються неоднозначні вимоги до виконання функціональних обов'язків. Визначено зміст найбільш значущих для відповідного контингенту компонентів фізичної підготовленості і досліджена динаміка їх розвитку з 17 до 18 років. Виявлено, що єдиними показниками, які мають позитивні, статистично значущі зміни, є згинання та розгинання рук в упорі лежачи і біг на 100 м. Позитивну, але не достовірну динаміку, визначено за результатами стрибка у довжину з місця, бігу на 300 м і човникового бігу 4 х 9 м, кистьовий динамометр і 50% від максимальної динамометрії без зорового орієнтира. Показник нахилу вперед стоячи, незначно поліпшується, але також не є статистично значущими. Розроблено оціночні таблиці, які враховують вікові особливості студентів музичних спеціальностей, особливості функціонування системи фізичного виховання в конкретному вищому навчальному закладі, а так само дозволяють диференціювати студентський контингент на п'ять груп по рівню підготовленості, що знижує ймовірність появи негативних наслідків для здоров'я юнаків.
Выявлено, что игнорируются возрастные особенности контингента и особенности условий процесса по физическому воспитанию в конкретном высшем учебном заведении. Причем одними из наиболее специфических, являются музыкальные специальности, где предъявляются неоднозначные требования к выполнению функциональных обязанностей. Определено содержание наиболее значимых для соответствующего контингента компонентов физической подготовленности и исследована динамика их развития с 17 до 18 лет. Выявлено, что единственными показателями, которые имеют положительные, статистически значимые изменения, является сгибание и разгибание рук в упоре лежа и бег на 100 м. Положительную, но не достоверную динамику, определено по результатам прыжка в длину с места, бега на 300 м и челночного бега 4 х 9 м, кистевой динамометрии и 50% от максимальной динамометрии без зрительного ориентира. Показатель наклона вперед стоя, незначительно улучшается, но также не является статистически значимыми.
Разработаны оценочные таблицы, которые учитывают возрастные особенности студентов музыкальных специальностей, особенности функционирования системы физического воспитания в конкретном высшем учебном заведении, а так же позволяют дифференцировать студенческий контингент на пять групп по уровню подготовленности, что снижает вероятность появления негативных последствий для здоровья юношей.
The research revealed that one of the problems in the functioning of the system of physical education of students at the present stage is the lack of management mechanisms, the main of which are the operational control and assessment of the state of development of physical abilities. In addition, the age characteristics of the contingent and the conditions of the relevant educational process in a particular higher education institution are ignored. And one of the most specific, are musical specialties, where there are ambiguous requirements for the performance of functional duties. The content of the most significant components of physical fitness for the corresponding contingent was determined and the dynamics of their development from 17 to 18 years was investigated. It was revealed that the only indicators that have positive, statistically significant changes are the bending and unbending of the arms in the rest position and 100 m running. Positive, but not reliable dynamics, determined by the results of the long jump from the spot, 300 m run and 4 x 9 m shuttle run, hand dynamometry and 50% of the maximum dynamometry without a visual reference. At the same time, the forward-standing tilt indicator, which characterizes the mobility of joints, primarily the spinal column, slightly improves, but also these changes are not statistically significant. Developed evaluation tables that take into account the age characteristics of students of musical specialties, as well as features of the functioning of the system of physical education in a particular institution of higher education. They allow to differentiate the student contingent into five groups according to the level of preparedness, which reduces the likelihood of negative consequences for the health of young men.