У статті автор експериментальним шляхом перевірив ефективність практичного впровадження системи професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до роботи з відновлення здоров’я спортсменів. Порівняльний аналіз якісних результатів рівнів сформованості готовності студентів контрольних і експериментальних груп до роботи з відновлення здоров’я спортсменів за мотиваційно-ціннісним критерієм після педагогічного експерименту засвідчив про більш виражені якісні зміни у студентів експериментальних груп, у професійну підготовку яких, впроваджувалася розроблена система професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до роботи з відновлення здоров’я спортсменів.
В статье автор экспериментальным путем проверил эффективность практического внедрения системы профессиональной подготовки будущих специалистов по физической терапии, эрготерапии к работе по оздоровлению спортсменов. Сравнительный анализ качественных результатов уровней сформированности готовности студентов контрольных и экспериментальных групп к работе по оздоровлению спортсменов за мотивационно-ценностным критерием после педагогического эксперимента показал о более выраженных качественных изменениях у студентов экспериментальных групп, в профессиональную подготовку которых внедрялась разработанная система профессиональной подготовки будущих специалистов по физической терапии, эрготерапии к работе по оздоровлению спортсменов.
Using experimental way, the author has checked efficiency of practical implementation of the system of professional training of future specialists in physical therapy, ergotherapy to work with athletes’ health recreation. Levels of formation of preparedness of future specialists in physical therapy, ergotherapy to work with athletes’ health recreation have been determined by motivation and value criterion. Comparative analysis of quality results of levels of formation of students’ preparedness from control and experimental groups to work with athletes’ health recreation by motivation and value criterion after the pedagogical experiment showed more expressed quality changes with students of experimental groups, professional training of whom incorporated elaborated system of professional training of future specialists in physical therapy, ergotherapy to work with athletes’ health recreation. High level of formation of motivation of students from the experimental groups to work in a multi-disciplinary team of specialists in athletes’ health recreation was gained due to use of "round table" in the educational process with application of discussion with specialists-practitioners, doctors, and athletes; method of situational exercises and case-study tasks; methods of "brain storming"; business plays; methods of projects; creation of portfolio. Analysis of the results of pedagogical experiment proved efficiency of the elaborated system of professional; training of future specialists in physical therapy to work with athletes’ health recreation. We consider perspectives of further research to be related to determination of the level of formation of future specialists in physical therapy, ergotherapy to work with athletes’ health recreation by the information and cognitive criterion.