Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Специфіка змін добової працездатності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку залежно від індивідуальних особливостей нервової системи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Нєворова, Л. В.
dc.contributor.author Нєворова, О. В.
dc.date.accessioned 2018-11-15T12:41:34Z
dc.date.available 2018-11-15T12:41:34Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Нєворова, Л. В. Специфіка змін добової працездатності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку залежно від індивідуальних особливостей нервової системи / Л. В. Нєворова, О. В. Нєворова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 365-368. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21705
dc.description.abstract В статті наведено особливості добової адаптивності розумової працездатності у дітей 5-6 років з різними властивостями нервових процесів. Розглянуто розумову працездатність як один з адекватних критеріїв оцінювання функціонального стану організму та його адаптаційних можливостей у процесі систематичного навчання. Наведено порівняльний аналіз показників розумової працездатності у дітей з різними рівнями властивостей нервових процесів. Доведено, що організація систематичного навчання з урахуванням індивідуальних особливостей нервової системи покращує розумову працездатність. ua
dc.description.abstract Research of adaptive possibilities of child's organism to muscular activity is one of central problems of age-old physiology, sporting medicine and pedagogics. Actuality of problem of adaptation of organism of children to physical activity is determined yet and by that quite often in practice of physical education of children apply principles in relation to physical activities, that is used during preparation of adult sportsmen. Forming of motive skills is determined by the features of higher nervous activity, in basis of what І.P. Pavlov put basic properties of the nervous system: functional mobility and force of nervous processes that co-star in variations of physiology individuality. Development, education, education of children of preschool age and maintenance of their health, is an actual and important state problem. System, complex and purposeful work with children is 5-6 needed for the decision of important pedagogical, psychological and social problem of providing of equal starting possibilities. To the article the features of day's adaptivity of mental capacity are driven for children 5-6 with different properties of nervous processes. A mental capacity as one of adequate criteria of evaluation of the functional state of organism is considered and him adaptation possibilities in the process of systematic studies. A comparative analysis over of indexes of mental capacity is brought for children with the different levels of properties of nervous processes. The comparative study of indexes of capacity educed next conformities to law : for children with the low level of functional mobility of nervous processes a capacity appeared substantially below, than for their yearlings with the high level of functional mobility of nervous processes (p<0,001). These differences remained reliable in different periods for a day and week. It is wellproven that organization of systematic studies taking into account the individual features of the nervous system improves a mental capacity. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject адаптація ua
dc.subject працездатність ua
dc.subject властивості нервових процесів ua
dc.subject функціональна рухливість нервових процесів ua
dc.subject молодші школярі ua
dc.subject дошкільники ua
dc.subject adaptation ua
dc.subject capacity ua
dc.subject properties of the nervous processes ua
dc.subject functional mobility of nervous processes ua
dc.subject primary schoolchildren ua
dc.subject preschool children ua
dc.title Специфіка змін добової працездатності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку залежно від індивідуальних особливостей нервової системи ua
dc.title.alternative Children of preschool and primary school have a specific of changes of day’s capacity depending on individual features of nervous system ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу