У статті розглядається проблема формування професійного мислення вчителя фізичної культури,
обумовленого інноваційними змінами що відбуваються в суспільстві та освіті. Проаналізовано сутність і взаємозв’язок
базових понять дослідження; розглянуто специфіку й особливості професійного мислення вчителя фізичної культури;
виокремлено та охарактеризовано критеріальні характеристики досліджуваного феномену. Характеризуються
недоліки у професійній підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Визначено необхідність пошуку нових підходів
до становлення у студентів професійного мислення, розробки питань сутності, особливостей, структури, функцій
професійного мислення учителя фізичної культури, а також цілісної картини його формування.
In the article the problem of
formation of professional thinking of the teacher of physical culture, caused by innovative changes occurring in society and
education, is considered. On the basis of the study of the philosophical, pedagogical, psychological and special literature, the
essence and interrelation of the basic concepts of research are analyzed: "professional thinking", "professional thinking of the
teacher of physical culture"; the specifics and peculiarities of the professional thinking of the teacher of physical culture are
examined; the criterial characteristics of the investigated phenomenon are singled out and characterized. Characterized by
shortcomings in the professional training of future teachers of physical culture. The necessity of searching for new approaches to the
formation of professional thinking among students, the development of questions of the essence, features, structure, functions of the professional thinking of the teacher of physical culture, as well as an integral picture of its formation, is determined. The essence and
features of functioning of professional thinking of the teacher of physical training in structure of his pedagogical activity are
considered and characterized.
The sphere of professional activity of the teacher of physical culture is defined as a complex, functionally balanced process aimed at
achieving the necessary results in accordance with the goals set, by using the forms, methods, tools characteristic for this type of
work. The study theoretically substantiated, developed and schematically presented the technology of forming professional thinking
of future physical education teachers, which includes target, content, operational and performance components.