Мета та завдання дослідження були спрямовані на теоретичне обґрунтування методики розвитку координаційних здібностей юних волейболістів на секційних заняттях з волейболу. Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей є однією з найважливіших і невід’ємних складових процесу підготовки волейбольних резервів. За результатами констатувального експерименту обґрунтовано методики розвитку координаційних здібностей дітей різного віку та виявлено вісім показників, які мають високу значущість для цього вікового періоду: точність відтворення просторових параметрів рухів, точність диференціації часових інтервалів, точність відтворення м’язових зусиль, здатність до орієнтування в просторі, складна реакція в умовах вибору, здатність узгоджувати рухи в руховій дії, спеціальні координаційні здібності, на основі яких була сформована методика педагогічного контролю координаційних здібностей юних волейболісток, до якої увійшли тести, які всесторонньо характеризують надважливі загальні, спеціальні та специфічні координаційні здібності волейболісток. Система підбору засобів координаційної підготовки повинна передбачати застосування, по можливості, найбільш різноманітних вправ і різних їх поєднань. Дані вправи повинні чергуватися з іншими фізичними вправами, направленими як на вирішення завдань загальної фізичної підготовки, так і на формування необхідних рухових навиків. Загалом, результати тестування учнів різного віку дозволило отримати окремі показники та визначити, що більшість вправ координаційної спрямованості краще вдається відтворити в точності та часі у більш молодшому віці, але із зростанням складності виконання окремих завдань краще вдаються вправи більш старшим волейболістам.
Цель и задачи исследования были направлены на теоретическое обоснование методики развития координационных способностей юных волейболистов на секционных занятиях по волейболу. Развитие и совершенствование координационных способностей является одной из важнейших и неотъемлемых составляющих процесса подготовки волейбольных резервов. По результатам констатирующего эксперимента обосновано методики развития координационных способностей детей разного возраста и выявлено восемь показателей, которые имеют высокую значимость для этого возрастного периода: точность воспроизведения пространственных параметров движений, точность дифференциации временных интервалов, точность воспроизведения мышечных усилий, способность к ориентированию в пространстве, сложная реакция в условиях выбора, способность согласовывать движения в двигательном действии, специальные координационные способности, на основе которых была сформирована методика педагогического контроля координационных способностей юных волейболисток, в которую вошли тесты, которые всесторонне характеризуют сверхважные общие, специальные и специфические координационные способности волейболисток. Система подбора средств координационной подготовки должна предусматривать применение, по возможности, наиболее разнообразных упражнений и различных их сочетаний. Данные упражнения должны чередоваться с другими физическими упражнениями, направленными как на решение задач общей физической подготовки, так и на формирование необходимых двигательных навыков. В общем, результаты тестирования учащихся разного возраста позволило получить отдельные показатели и определить, что большинство упражнений координационной направленности лучше удается воспроизвести в точности и времени в более молодом возрасте, но с ростом сложности выполнения отдельных задач лучше удаются упражнения более старшим волейболистам.
The purpose and objectives of the study were aimed at the theoretical justification of the methodology for developing the coordination abilities of young volleyball players in the sectional volleyball classes. The development and improvement of coordination abilities is one of the most important and indispensable components of the process of preparation of volleyball reserves. According to the results of the experimental experiment, the methods of development of coordination abilities of children of different ages were grounded and eight indicators, which have high significance for this age period, were substantiated: accuracy of reproduction of spatial parameters of movements, accuracy of time interval differentiation, accuracy of reproduction of muscular effort, ability to orientate in space, complicated the reaction in the conditions of choice, the ability to coordinate movements in motor action, special coordination abilities, on the basis of which was formed pedagogical method ichnoho control coordination abilities of young volleyball players, which included tests that comprehensively characterize extremely important general, special and specific coordination abilities volleyball. The system of selection of means of coordination preparation should include the application of, if possible, the most diverse exercises and their various combinations. These exercises must be rotated with other physical exercises aimed at solving the tasks of general physical training as well as the formation of the necessary motor skills. In general, the results of the testing of students of different ages allowed to obtain separate indicators and to determine that most coordination tasks are better able to reproduce at exactly the same time at a younger age, but with the increasing complexity of performing particular tasks better exercises for older volleyball players.