В статті вказується актуальність розробки змісту навчально-тренувальних занять з боксу, щоб в умовахдефіциту часу швидко та якісно засвоювати представлений програмою матеріал з техніки, тактики й фізичної підготовки учнів на позакласних заняттях. Розроблена методика застосування неспецифічних засобів фізичного
виховання (на прикладі боксу) для розвитку рухових здібностей учнів, які навчаються в старших класах загальноосвітніх навчальних закладах. Встановлено, що завдання розробленої методики занять вирішуються шляхом застосування комплексного підходу та складаються з: навчальних, оздоровчих та виховних аспектів. Обґрунтовано зміст оздоровчих занять з пріоритетним використанням засобів боксу та визначено їхній вплив на рівень розвитку рухових здібностей учнів старших класів.
Determined as a result of literature analysis, the search for options for improving the traditional programs of physical culture with the purpose of improving the students of secondary schools is relevant at the present time. That is why the use of nonspecific means of physical culture in order to enhance the functional capacity of the body becomes especially important in adolescence. The article confirms the number of studies devoted to the search for effective means, methods, technologies, programs and pedagogical systems of physical culture, rehabilitation and sports training of pupils young people is not enough. They determined that boxing as a sport is courageous and very exciting, and it is one of the important means of physical education for young people. The article indicates the relevance of the development of the content of training sessions on boxing, in order to quickly and qualitatively master the material provided by the program on technology, tactics and physical training of students in extracurricular activities. The method of application of nonspecific means of physical education (for example, boxing) is developed for the development of motor abilities of students who are studying in upper grades of general educational institutions. It is established that
the tasks of the developed methodology of classes are solved by applying an integrated approach and consisting of: educational, health and educational aspects. The content of recreational classes with the priority use of boxing facilities is substantiated and their
influence on the level of development of motor abilities of high school students is determined.