У даній статті висвітлено педагогічні умови, зміст, форми і методи початкового навчання плаванню студентів у процесі занять з фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Також, у статті розглянута одна із актуальних проблем у вищих навчальних закладах, яка виявляється на початковому етапі навчання плаванню студентів, а саме: водобоязнь й шляхи її подолання. Із цією метою проаналізовано стан фізичного виховання студентів у вищих навчальних закладах щодо початкового навчання плаванню. Під час дослідження було розкрито значення й ефективність занять з плавання щодо подолання водобоязні та формування вольових якостей студентів. У статті встановлено, що правильне застосування дієвих педагогічних умов, змісту, форм і методів даного дослідження
позитивно впливає на подолання труднощів студентської молоді й сприяє навчанню плавання тощо.
In this article thoroughly elucidated the pedagogical conditions, content, forms and methods of initial training for swimming students in the process of physical education
classes in higher education institutions. Also, one of the topical problems in higher education institutions is considered in the article, which is manifested at the initial stage of studying students swimming, namely: waterborne and ways to overcome it. With this
purpose, the state of physical education of students in higher educational establishments regarding the initial study of swimming is analyzed. The article states that in today's conditions of rapid changes in Ukrainian society, the problem of improving the content of
classes on the physical education of student youth is actualized. The need to study the problem of initial study of swimming in conditions of waterborne due to the gradual decrease in students' interest in physical education, leading to a disadvantage of
physical development and the formation of students as individuals. It is noted that the modern system of physical education of students should be health-improving on the essence and content. Therefore, educational, educational and health-improving
approaches must play a leading role in the educational process. It was established that the increase of the efficiency of physical education by means of recreational swimming of student youth is now recognized as an urgent problem. The emphasis is placed on
the importance of swimming in the physical education of students. However, fear of water or discomfort in the process of training frustrates many students who are not able to swim, which leads to a gradual decrease in their interest in swimming activities and
physical education in general.