В статті підтверджено дані, що рівень рухової активності в процесі навчального дня студентів недостатній для повноцінного фізичного розвитку та розвитку їх рухових здібностей. Узагальнено дані літератури, щодо застосування засобів футболу для розвитку фізичних якостей студентів та популярності цього виду фізичної активності серед молоді. Розробили зміст секційних занять загальної фізичної підготовки з елементами футболу для студентів ВНЗ. Основним напрямком підготовки на секційних заняттях із застосуванням засобів футболу за
розробленою методикою була всебічна фізична підготовка, оволодіння основними технічним діями футболу та правилами проведення рухливих ігор з м’ячем. Після впровадження експериментальної методики нами встановлені достовірні відмінності між контрольною та експериментальною групами за усіма показниками рухових здібностей.
The article confirms that the level of motor activity in the course of the student day is insufficient for the required level for full physical development and development of
their motor abilities. It has been established that most students are not very satisfied with the organization of the organization, the forms and methods of conducting training sessions on physical education, therefore, they are negatively related to their attendance at the time. The main task of specialists in physical education and sport has to be determined by the development of new scientifically grounded ways of improving the organization of physical education in higher educational establishments. Developed the content of sectional exercises for general physical training with elements of football for undergraduate students. The data of literature on the use of means of football for the development of physical qualities of students and the popularity of this type of physical activity among youth are summarized. Classes of physical education at universities are held twice a week, and such number of classes, even with optimal parameters, does not allow to achieve the necessary healing effect, which necessitates additional motor activity outside of school time. It is through the use of the means of football in the process of physical education can complexly influence the increase of physical fitness, health and maintaining a constant interest in students. The main direction of preparation for sectional exercises with the use of means of football on the developed methodology was the comprehensive physical training, mastering the basic technical actions of football and the rules of the conduct of mobile games with the ball. After the introduction of the experimental method, we established the reliable differences between the control and experimental groups in all indicators of motor abilities