У статті на основі аналізу науково-методичної літератури та нормативно-правової бази сформульовано проблемне поле питань відносновдосконалення родинного компоненту у фізичному вихованні дітей шкільного віку та взаємодії сім’ї та школи. Метою роботи було визначено систематизацію наукового досвіду розробки заходів взаємодії сім’ї та школи у напрямку здоров’язбереження дітей шкільного віку. Методи дослідження: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, опитування, систематизація. З’ясовано часткову або повну відсутність сімейних традицій у напрямку дотримання засад здорового способу життя в родині. Систематизовано наукові дані щодо налагодження взаємодії сім’ї та школи відносно збереження здоров’я дітей. З’ясовано методичні підходи до реалізації в
процесі фізичного виховання комплексних систем налагодження зв’язків у системі «сім’я - школа».
Problematic area of the issues regarding increasing family component in physical education of primary schoolaged children and co-operation of family and school in the above-mentioned context if defined in thepublication on the base of the analysis of scientific and methodological resources as well as legal and regulatory framework. The aim of the research was to systematize scientific experience in developing the ways family and school co-operate in order to save schoolchildren’s health. For achieving the objective set the following research methods were used: analysis and integration of the data from scientific and methodological resources,inquiry, systematization. Parents of 102 children, studying in the 1st Form of general secondary education institutions, took part in the ascertaining experiment. The results of the analysis of scientific and methodological resources make it possible to state partial or complete absence of family traditions regarding commitments to the principles of healthy life-style within the family. The results of our own research reveal low level of family traditions development in regards to conducting physical education and recreation activity. Scientific data concerning improvement of family and school co-operation for saving children’s health was systematized. The core components of the algorithm of family and school co-operation (motivation, content, procedure) and conditions of its implementation were defined. The means, implemented in family and school co-operation, namely the means of making theoretical background and practical skills of parents and children regarding conducting independent physical education and recreation activity, commitment to the principles of healthy life-style were systematized. Methodological approaches towards organizing and conducting outdoor activities, implementing the complex systems of improving relations in Family – School frame in the process of physical education were specified.