The purpose of research - to identify ways to optimize the physical education curriculum for students with poor health, with
diseases of the cardio-vascular system. To achieve the goal, we used the following methods: analysis of scientific and
methodological literature, regulatory - legal documents, programs of physical training for higher education institutions, summarizing
the experience of pedagogical practice, the method of analysis of medical records, physiological, pedagogical methods, methods of
mathematical statistics. The studies were conducted at the National Aviation University, first-year students with health status
variations (n = 386) were examined. In the process of physical education students with diseases of the cardiovascular system, use of
special funds training, depending on the nosology of the disease in order to normalize the process of adaptation of the
cardiovascular system, enhance the effects of energy and regenerative mechanisms, restoration of disturbed functions and structure.
Physical exercises used in the course of physical education of students with disabilities, increase the body's resistance to various
stress factors by creating psychological relaxation and improve emotional state, contribute to the development of physiological
functions and motor characteristics, thus improving the level of mental and physical health of students. The use of different types of
fitness in the process of physical education students with poor health can only increase the motivation for holding various kinds of
physical activity, but also to attach to a healthy lifestyle in order to improve the adaptation of the organism to stress students in
learning and future professional activity.
Мета дослідження - визначення шляхів оптимізації навчальної
програми фізичного виховання для студентів з захворюваннями серцево-судинної системи. В роботі використовувалися
методи аналізу наукової та методичної літератури, нормативно-правових документів, програм з фізичної культури для
вищих навчальних закладів, аналізу медичних записів, фізіологічні та педагогічні методи досліджень. Обстежувалися
студенти першого курсу Національного авіаційного університету (n = 386). Результати досліджень показали, що
використання в процесі фізичного виховання різних видів фітнесу, підвищує стійкість організму студентів до різних
стресових факторів шляхом створення психологічної релаксації і поліпшення емоційного стану, сприяє вдосконаленню
фізіологічних функцій і моторики студентів, покращує рівень їх психічного і фізичного здоров'я, підвищує мотивацію
студентів до проведення різних видів фізичної активності, а також до здорового способу життя.