В статье рассматриваются вопросы, связанные с методологическими основами оздоровительных систем.
Акцентируется внимание на рациональной организации учебных занятий по физическому воспитанию для гармоничного
развития физических качеств, которые способствуют улучшению состояния функциональных систем организма
студентов.
В статті розглядаються питання, які пов’язані з методологічними основами оздоровчих систем. Акцентується
увага на раціональній організації учбових занять з фізичного виховання для гармонійного розвитку фізичних якостей, що
сприяють покращенню стану функціональних систем організму студентів.
Methodology is the number of methods which are applied at certain sciences. A methodology is based on certain theoretical
statements grounding a system of special influences on an object for achievement an aim determined by a human (for example
forming physical conditions and mastering technique of healthing breathing).
So a methodology itself is grounding certain technologies and this differs it from a theory as a number of generalized
questions or regularities which are not obligatory connected with a practice as well as a practice proves theory and gives certain
results.
A methodology has practical meaning at ones realization – it is the system scientifically grounded and relationed means of
achievement of an aim (solving task); these means are applied according to certain principles and with the help of adequate means.
A methodology is the subject one. We can name these word “preparing olympic champion” but a champion at velosport and
a champion at powerlifting use various methodologies of preparing. These methodologies can be similar but as a whole these
methodologies differ nuances. A methodology is not mechanical integrity but system having certain structure and functional
relationships of certain parts and elements.