У статті розглядаються дослідження, що спрямовані на формування здорового способу життя. Проведений аналіз занять, які проводяться за дієвою програмою з пауерліфтингу для старших підлітків в дитячо-юнацьких спортивних школах, і розробленої авторської програми. Виявлено, що застосування спеціальної програми забезпечило покращення мотивації до занять та рівня фізичної підготовленості підлітків 15-18 років.
В статье рассматриваются исследования, направленые на формирование здорового образа жизни. Проведен анализ занятий, которые проводятся по действующей программе по пауэрлифтингу для старших подростков в детско-юношеских спортивных школах, и разработанной авторской программе. Применение специальной авторской программы обеспечило улучшение мотивации к занятиям и уровня физической подготовленности подростков 15-18 лет.
The article deals with research aimed at the formation of a healthy lifestyle. The analysis of classes, which are held according to the current program for powerlifting for older teenagers in children's and youth sports schools, and the author's developed program was conducted. The purpose of the study is to create special knowledge about a healthy lifestyle in the program of annual powerlifting exercises for older teens, the application of which should ensure the improvement of their physical fitness.
The conducted analysis of the special literature has shown that important components of preparation of senior teenagers are the special skills and skills which should provide readiness for training and future professional activity. The study of scientific research materials by leading scientists, as well as own research, indicates a low level of physical fitness and health of students. It has been found out that one of the ways to improve such a disadvantage is the use of classes in various sports, in particular, powerlifting. Taking into account the practical experience, we see that there are 6 of 30 adolescents in the first year of study show the effectiveness. The application of the special author's program ensured the improvement of motivation for classes and the level of physical fitness of adolescents aged 15-18. Prospects for further research in this direction should be associated with the definition of the optimal structure of the construction of older teens’ microcycles in the process of annual powerlifting exercises.