Протягом останнього сторіччя, відлік якого збігається з початком всесвітнього олімпійського руху, структурна взаємодія між сферами фізичної культури розвивалася різноспрямовано. Довгий час визнавалася їх тісна єдність в рамках якої фізичне виховання і спорт для всіх займали місце фундаменту піраміди, вершину якої формував спорт вищих досягнень. Прагнення до досягнення максимумів фізичних і психологічних проявів людини в спорті зрозуміло і виправдано - в цьому суть спорту взагалі, а не тільки спорту вищих досягнень.
В течение последнего столетия, отчет которого совпадает с началом всемирного олимпийского движения, структурное взаимодействие между сферами физической культуры развивалась разнонаправленно. Долгое время признавалось их тесное единство в рамках которого физическое воспитание и спорт для всех занимали место фундамента пирамиды вершину которой формировал спорт высших достижений. Стремление к достижению максимумов физических и психологических проявлений человека в спорте понятно и оправданно - в этом суть спорта вообще, а не только спорта высших достижений.
During the last century, the report of which coincides with the beginning of the world Olympic movement, the structural interaction between the spheres of physical culture developed in different directions. For a long time their close unity was recognized within the framework of which physical education and sport for all took the place of the pyramid of the top of which formed the sport of higher achievements. It was assumed that the success of selection of high performance athletes directly depends on the quality of work on physical education of children and youth. The desire to achieve the maximum physical and psychological manifestations of man in sports is understandable and justified - this is the essence of sport in general, and not just sports of higher achievements. The humanistic and social meaning of this study lies in the opening today of the possibility of converting high-tech sports training and organizing in sports activities into the theory and practice of physical education and sport for all. Such a conversion, carried out in the interests of physical improvement of a person, will contribute to the constructive realization of the ideas of a healthy lifestyle as an important condition for the social well-being of man and society.
The values of physical culture had their own specifics in a concrete historical period and, finally, accumulated in themselves the practical achievements and views of society. That is why understanding of the content and essence of modern values of physical culture is impossible without studying their content component and historical evolution.