Дослідження було проведено на базі Сумського державного університету. У статті вивчено основні аспекти розвитку психології в сфері спорту. Справжній етап розвитку психологічної науки в галузі спорту характеризується низкою проблем і тенденций, які визначають її зміст і практичну значимість в осяжному майбутньому, а також перспективи найближчого розвитку. Всі ці тенденції лише позначають вектори розвитку, групуючи навколо себе накопичений досвід і знання. Пам'ятаючи про важливість і практичну спрямованість всієї проблематики психології у сфері спорту, зупинимося в цій статті лише на питаннях психологічної підготовки.
Исследование было проведено на базе Сумского государственного университета. В статье изучены основные аспекты развития психологии в сфере спорта. Настоящий этап развития психологической науки в области спорта характеризуется рядом проблем и тенденций, которые определяют ее содержание и практическую значимость в обозримом будущем, а также перспективы ближайшего развития. Все эти тенденции только обозначают векторы развития, группируя вокруг себя накопленный опыт и знания. Помня о важности и практической направленности всей проблематики психологии в сфере спорта, остановимся в этой статье только на вопросах психологической подготовки.
The study was conducted on the basis of the Sumy State University. The main aspects of the development of psychology in the field of sports are studied in the article. The present stage in the development of psychological science in the field of sports is characterized by a number of problems and trends that determine its content and practical significance in the foreseeable future, as well as prospects for immediate development. All these tendencies only indicate the vectors of development, grouping around them the accumulated experience and knowledge. Bearing in mind the importance and practical focus of all the problems of psychology in the field of sports, we will dwell in this article only on questions of psychological preparation. There was a paradoxical situation: the need for psychological training is recognized, but it is not known how to apply it in a specific training process. The trainers began to form the body of man, and not to train his consciousness, as a result of this, only a means, and not the goal of joint cultural work of man with man, has become. Who will hear a psychologist who says that training is only a special case of socialization, as, indeed, education and upbringing. And the whole problem of the psychology of sports is not only in the theoretical treatment of training in the space of socialization, but in its actual embodiment in the practice of training, which requires the synthesis of pedagogical, strictly sports and main psychological concepts and means of shaping certain features of the personality structure.