Сучасні дошкільні
заклади потребують використання
та впровадження у своїй роботі
філософсько-освітньої спадщини
Г. Сковороди, яке відповідають
загальноцивілізаційним тенденціям
розвитку і все більше утверджуються
в Україні: забезпечення атмосфери
доброти, співробітництва і довіри
дітей та дорослих, створення умов
для особистісного розвитку кожної
дитини і надання вихованцям
можливості вибору вчинків та
відповідальності за свій вибір,
спонукання до спроб самопізнання і
самозаглиблення. Ідеї гуманізму,
якими пронизана вся філософсько-
освітня система Г. Сковороди – це
ретроінновації, яких вимагає сучасна
дошкільна освіта.
Modern preschool
institutions require the use and
implementation of the philosophical and
educational heritage of H. Skovoroda in
their work, which correspond to general
civilizational development trends and are
increasingly established in Ukraine:
providing an atmosphere of kindness,
cooperation and trust of children and
adults, creation of conditions for
personal development of each child and
providing pupils with the opportunity to
choose their actions and responsibility
for their choice, encouraging them to try
self-knowledge and self-absorption. The
ideas of humanism that permeate the
entire philosophical and educational
system of H. Skovoroda are
retroinnovations, which modern
preschool education requires.