DSpace at library NPU Dragomanova » Освітній дискурс » Випуск 6 (6-7) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20704
Title: Ретроінновація філософсько-педагогічної спадщини Григорія Сковороди у сучасній українській дошкільній освіті
Other Titles: The retroinnovation of Hrigory Skovoroda philosophical and pedagogical heritage in modern Ukrainian pre-school education
Authors: Литвиненко, Т. С.
Keywords: філософія освіти
дошкільна освіта
виховання
ретроінновації
філософія Г. Сковороди
гуманізм
philosophy of education
pre-school education
upbringing
retro-innovations
philosophy of H. Skovoroda
humanism
Issue Date: 2018
Publisher: «Видавництво «Гілея»
Citation: Литвиненко, Т. С. Ретроінновація філософсько-педагогічної спадщини Григорія Сковороди у сучасній українській дошкільній освіті = The retroinnovation of Hrigory Skovoroda philosophical and pedagogical heritage in modern Ukrainian pre-school education / Т. С. Литвиненко // Освітній дискурс. Гуманітарні науки : збірник наукових праць = Educational discourse. Humanities sciences : collection of scientific papers. – Київ : «Видавництво «Гілея», 2018. – Вип. 6 (6-7). – С. 51-60.
Abstract: Сучасні дошкільні заклади потребують використання та впровадження у своїй роботі філософсько-освітньої спадщини Г. Сковороди, яке відповідають загальноцивілізаційним тенденціям розвитку і все більше утверджуються в Україні: забезпечення атмосфери доброти, співробітництва і довіри дітей та дорослих, створення умов для особистісного розвитку кожної дитини і надання вихованцям можливості вибору вчинків та відповідальності за свій вибір, спонукання до спроб самопізнання і самозаглиблення. Ідеї гуманізму, якими пронизана вся філософсько- освітня система Г. Сковороди – це ретроінновації, яких вимагає сучасна дошкільна освіта.
Modern preschool institutions require the use and implementation of the philosophical and educational heritage of H. Skovoroda in their work, which correspond to general civilizational development trends and are increasingly established in Ukraine: providing an atmosphere of kindness, cooperation and trust of children and adults, creation of conditions for personal development of each child and providing pupils with the opportunity to choose their actions and responsibility for their choice, encouraging them to try self-knowledge and self-absorption. The ideas of humanism that permeate the entire philosophical and educational system of H. Skovoroda are retroinnovations, which modern preschool education requires.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20704
Appears in Collections:Випуск 6 (6-7)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lytvynenko.pdf247.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.