Мета: виявити мотиви, що впливають на залучення студентів неспеціальних факультетів до занять фізичним вихованням в секційному відділенні фітнесу, визначити значимість кожного з таких мотивів. Матеріали і методи: мотиви, що обумовлюють схильність студентів до занять фізичним вихованням визначались за допомогою двох етапів анкетування, проведеного серед студентів першого та другого курсів неспеціальних факультетів Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка у кількості 64 осіб. Результати: представлена динаміка активності студентів в процесі занять фітнесом. Виявлено основні чинники, що мотивують, а також чинники що заважають студентам займатися в секції фітнесу. Представлені дані про рівень значимості кожного такого чинника. Висновки: виявлено, що три мотиви є основними в процесі прийому рішення про заняття фітнесом для 93% студентів, це - необхідність отримати залік, бажання покращити фізичну форму, поліпшити зовнішній вигляд. Зайнятість іншими навчальними дисциплінами або ж брак часу загалом є основним чинником, що заважає займатися фітнесом для 60% студентів.
Цель: выявить мотивы, влияющие на привлечение студентов неспециальных факультетов к занятиям физическим воспитанием в секционном отделении фитнеса, определить значимость каждого из таких мотивов. Материалы и методы: мотивы, обуславливающие склонность студентов к занятиям физическим воспитанием определялись с помощью двух этапов анкетирования, проведенного среди студентов первого и второго курсов неспециальных факультетов Кировоградского государственного педагогического университета им. В. Винниченко в количестве 64 человек. Результаты: представлена динамика активности студентов в процессе занятий фитнесом. Выявлены основные факторы, мотивирующие, а также факторы мешающие студентам заниматься в секции фитнеса. Представлены данные об уровне значимости каждого такого фактора. Выводы: выявлено, что три мотива являются основными в процессе приема решение о занятиях фитнесом для 93% студентов, это - необходимость получить зачет, желание улучшить физическую форму, улучшить внешний вид. Занятость другими учебными дисциплинами или нехватка времени вообще является основным фактором, мешающим заниматься фитнесом для 60% студентов.
Purpose: to find the factors that influence the interest of the students with unsporting specialization concerning fitness training and identify each factors` value. We solve these problems: attitude of students about ways to improve fitness; study of the current state of the question; selection factors may include the subject matter of the study; determining the significance of individual motives in their overall impact on attendance; perspectives for future research. Material and methods: the factors that cause the students` inclination to fitness training were determined means of two stages of the questionnaire that had been lead among 64 first- and second-year students with unsporting specialization at the University. Questionnaire anonymously occurred in two stages. Both phases lasted less than a week in December 2016. The result of the survey was the reasons for, and the second - the indicators that reflect how often a particular motive most students feel the most influential. Results: the dynamic of the students` activity in the process of fitness training was revealed. The main factors that motivate the students to train at fitness group and the factors that prevent them from fitness training were revealed. The data about the level of each factor`s value are revealed. Conclusion: it is revealed that three factors are main in the process of making decision about regarding fitness training for 93 percents of the students. This motives are: the necessity to get the credit for a course, the desire to improve the physical condition and appearance. Being busy with other subjects or lack of time at all is the main factors that prevents 60% of the students from fitness training. A more detailed study measures the impact of individual motifs on the activity of students, we believe a promising area of future research.