У статті проаналізована характеристика існуючого стану професійно-прикладної фізичної підготовки у студентів технічних спеціальностей та наводяться пропозиції щодо її удосконалення у вищому навчальному закладі. Намітилась тенденція до більш глибокого осмислення сутності призначення професійно-прикладної фізичної підготовки. Її вважають не тільки дієвим засобом розвитку професійно актуальних здібностей в структурі фахової освіти, але все частіше наголошують про набуття професійно-прикладної фізичної культури статусу загальнолюдської культури як компоненту духовного світу людини при інтеграції до професійної діяльності.
В статье проанализирована характеристика существующего состояния профессионально-прикладной физической подготовки у студентов технических специальностей и приводятся предложения по ее усовершенствованию в высшем учебном заведении. Наметилась тенденция к более глубокому осмыслению сущности назначения профессионально-прикладной физической подготовки. Ее считают не только действенным средством развития профессионально актуальных способностей в структуре специального образования, но все чаще отмечают о получении профессионально-прикладной физической культуры статуса общечеловеческой культуры как компонента духовного мира человека при интеграции в профессиональной деятельности.
In this article analyzed the characteristics of the current state of professionally applied physical preparation of students of technical specialties and provided suggestions for improvement of it in higher education. Nowadays there is a trend towards better understanding of the nature of the appointment of professionally applied physical preparation. It is considered not only an effective means of development of professional skills in the structure of special education, but make emphasis on the acquiring professional-applied physical preparation the status of general human culture as a component of the human mind with integration into the profession. Qualitative organization of professionally applied physical preparation will ensure improving overall professional preparation if: – identify professional-applied physical preparation in the context of values general culture of Ukrainian society and culture of a particular person;
– system of professionally applied physical preparation will perform a function of integration of gnostic, object-practical, motivational and sociological components professionally of oriented educational and production process;
– psychological and pedagogical models professionally applied physical preparation specific profile specialties used as normative bases in the realization of management activities in the development of leading motor skills, pedagogical functions and improving professional motor skills;
– implement more comprehensive objective means of determining the performance of training in terms of professional applied orientation of profession which was chosen by students of specialized classes, lyceum, professional schools, colleges or university as well as future students of university;
– greater use of innovative pedagogical and production technologies of pedagogical professional applied physical preparation (multipurpose simulators, technical controls of the movements of the joints etc.) that transform external factors training into a coherent set of physiological, educational, medical and biological conditions of harmonious development of each individual pupil and then student in the educational structure of the educational system of continuous education.