Мета: розробити моделі загальної та спеціальної фізичної підготовленості на основі визначення найбільш
значимих тестів фізичної підготовленості регбістів 16-18 років залежно від ігрового амплуа, які дозволяють більш
ефективно та раціонально управляти тренувальним процесом.
Матеріал і методи: у наших дослідженнях для визначення модельних рівнів підготовленості були відібрані
показники десяти гравців (5 нападників і 5 захисників) резерву та кандидатів до Національної збірної України.
Результати: представлені моделі загальної та спеціальної фізичної підготовленості, основу яких складають
спеціально підібрані тести, дають можливість визначити рівень розвитку найбільш важливих фізичних якостей регбістів
та визначити міру відповідності модельному рівню.
Висновки: При порівнянні показників підготовленості було встановлено, що рівень загальної фізичної
підготовленості складав 92% від показників модельних характеристик; рівень спеціальної фізичної підготовленості складав
приблизно 91% від показників модельних характеристик.
Purpose: to work out the
models of general and special physical preparedness on the basis of determination of the most meaningful tests of physical
preparedness of rugby-players of 16-18 depending on the playing line of business, which allow more effectively and rationally to manage
a training process.
Material and methods: on the basis of theoretical analysis and generalization of literary sources, pedagogical testing, study
of level of physical preparedness of rugby-players, the systems and mathematical analysis, methods of mathematical statistics the model
levels of rugby-players of 16-18 are revealed depending on the playing role. For determination of model levels of preparedness the
indexes of ten players (5 forwards and 5 defenders) of reserve and candidates to National team of Ukraine were selected.
Results: the presented models of general and special physical preparedness, basis of which is folded by special tests enable
to define the level of development of the most essential physical skills of rugby-players and define accordingly the model level.
Conclusions: With the purpose of improvement of physical and technical preparedness it is necessary to have perspective
reference-points as a basis for the process of preparation of players of different levels of classification. Such reference-points are models of preparedness. On the basis of researches of average indexes of physical preparedness of rugby-players of different lines of reserve
and candidates to National team of Ukraine the best levels of preparedness were established. It was set at comparison of indexes of
preparedness that the level of general physical preparedness made 92% from the indexes of model standards; the level of the special
physical preparedness made approximately 91% from the indexes of model standards.