Мета: виявити рівень фізичного розвитку і спеціальної фізичної підготовленості важкоатлетів 10-12 років.
Матеріали і методи: У даному дослідженні брали участь юнаки 10-12 років які займаються в секціях важкою атлетикою
в ДЮСШ ХТЗ, а також в спортивному інтернаті №2 міста Харкова. До експерименту було залучено 48 юнаків які
займаються важкою атлетикою. Результати: встановлено, що юні важкоатлети які були задіяні протягом 2-х етапів
педагогічного експерименту 1 етап (10 - 11 років), 2 етап (11 - 12 років) - дані. Виявлені відмінності в інтенсивності
приросту показників фізичного розвитку за дворічний період спостережень відбивають нерівномірність і
гетерохронность дозрівання організму дітей. Навіть за такий відносно короткий проміжок часу (два роки) відзначається
помітна різниця в інтенсивності приросту більшості досліджуваних показників фізичного розвитку. Висновки:
встановлено, що абсолютні значеня спеціальної фізичної працездатності випробуваних, підвищується на протязі всього
дворічного періоду. Однак величина відносної інтенсивності приросту абсолютних значень спеціальної фізичної
працездатності на етапах спостережень різна: перший рік - 10,48%, другий - 0,86% (t = 22,3; р <0,01). Іншими словами, за
перший рік спостережень (вік 10-11 років) показники спеціальної фізичної працездатності значно зростають, а за другий
рік (вік 11-12 років) практично не змінюються.
Purpose: to reveal the level of physical development and special physical fitness of weightlifters 10-12 years. Materials
and Methods:: In this study, young men aged 10-12 took part in weight lifting sections at the Children's Sports School of Khartsyzsk
Children's Sports School, as well as in the sport boarding school No. 2 in Kharkov. The experiment involved 48 youths engaged in
weightlifting. Results: show that young weightlifters who were involved in 2 stages of pedagogical experiment, stage 1 (10 - 11
years), stage 2 (11 - 12 years) - data. The revealed differences in the intensity of the increase in the indices of physical development
over a two-year period of observations reflect the unevenness and heterochronicity of the maturation of the children's organism.
Even with such a relatively short period of time (two years), there is a marked difference in the intensity of the increase in the
majority of the studied indicators of physical development. Conclusions: The material outlined in this publication shows that physical
development, special physical fitness of modern boys aged 10-12, trained in DYUSS, according to most indicators correspond to the
peers of the nineties. These facts indicate a slowing down of the processes of deceleration of the physical development of modern
children.
This is also evidenced by the dynamics of the indicators of special physical capacity. For the absolute values of the special physical
capacity of the subjects, an increase is established for the entire biennium. However, the magnitude of the relative intensity of the
increase in the absolute values of the special physical capacity at different stages of observation is different: the first year - 10,48%,
the second - 0,86% (t = 22,3; p <0,01). In other words, for the first year of observation (age 10-11 years), the rates of special
physical capacity increase significantly, and in the second year (age 11-12 years), practically do not change. On the contrary, for the
relative values of the special physical capacity, the values decrease during the observation period. At the same time, the intensity of
the decrease in the relative values of the special physical capacity for the first year is 0.96%, the second one is 7.87% (t = 21.4; p
<0.01).