У статті представлено визначену на основі аналізу й узагальненню наукових досліджень та результатів
проведених досліджень, структуру методики навчання технологій розвитку фізичної працездатності студентів –
майбутніх лікарів на заняттях з фізичного виховання. Розкрито спрямованість та зміст навчального процесу з фізичного
виховання майбутніх лікарів, який обумовлено соціальними вимогами та фізичною готовністю студентів до майбутньої
професійної діяльності.
В статье представлена определенная на основании анализа и обобщения научных
данных и результатов проведенных исследований структура методики обучения технологиям развития физической
работоспособности студентов – будущих врачей на занятиях по физическому воспитанию. Раскрыта направленность и
содержание учебного процесса по физическому воспитанию будущих врачей, который обусловлен социальными
требованиями и физической их готовностью к будущей профессиональной деятельности.
Focus and content of the educational process on the physical education of future physicians is
revealed, which is conditioned by social requirements and physical readiness of students for future professional activity.
Structure of the educational process of physical education of students - future physicians consists of the following components:
Motivational and target orientation is the main component of the learning process and includes goal, tasks, functions and
direction of physical training of students, which promotes the formation of conscious attitude motivation to the educational process of
physical education, its means and independent motor activity trainings, the desire to constantly improve physical culture - health and
sports skills.
Organizational and content component is aimed to the introduction of physical culture and health technologies aimed at
strengthening health, increasing physical fitness and physical capacity of students, forming and upbringing students for life. In addition,
this component determines the criteria for selecting the means and forms of physical education.
Diagnostic component of the training method is directed to the regular monitoring and diagnostics of the level of formation of
students of theoretical knowledge, practical skills and abilities, level of physical preparedness and physical efficiency.
For the medical students the importance of a health culture, healthy lifestyle, and harmonious development of the physical
qualities greatly increases due to the studying process peculiarities and specifics of the future medical profession. Conducted scientific
research analysis shows that the most important among physical qualities for professional activity of future doctor is physical endurance,
which provides low fatigue and high efficiency.